Het verhaal van Sayra Begum (35), een moedige onderneemster!

Geplaatst op 3 oktober 2018

Terug naar het overzicht

‘Naam van moed’, dat betekent Sayra’s naam. En moed heeft deze alleenstaande moeder. Ze is als onderneemster geselecteerd voor de ondernemerschapstraining in het sanitatieproject van Woord en Daad in Bangladesh. Maar daar is heel wat aan vooraf gegaan.

Banner Bangladesh

Omslagpunt

Honger en armoede waren lange tijd vast onderdeel van het leven van Sayra en haar zoons en dochter. Nadat haar man overleed, werd het alleen maar moeilijker. Om genoeg eten te kunnen kopen, werkte iedereen in het gezin als dagloner. Sayra was in dienst als bouwvakker, metselaar en verkoopster, haar kinderen werkten in een stal. Er begon iets te veranderen toen Sayra een bijbaan vond als verkoopster in een sanitair winkel. Sayra’s werkgever volgde een training en deelde zijn kennis met Sayra. Hij leerde haar om sanitaire producten te maken en te verkopen en prees haar om de kwaliteit van haar werk. ‘Voor het eerst voelde ik mij trots over mijn werk’, vertelt Sayra. ‘En ik zag het belang ervan. In onze gemeenschappen is de verkoop van betaalbaar sanitair belangrijk. Er zijn teveel gezinnen zonder werkend toilet of zonder plek waar ze hun handen kunnen wassen. ’

Een moedige stap

Echter voor een werkgever werken was niet Sayra’s droom. Dus ondanks haar inkomstenstijging, zette ze een moedige stap. ‘Ik zei mijn baan op en begon voor mijzelf’, vertelt Sayra. ‘Via het project kreeg ik een lening en support om mijn eigen winkel op te zetten. Ik verkoop nu producten als pijpen, cement en zand, die gebruikt worden voor de aanleg van onder andere latrines en wasbakken. Daarnaast maak ik nog steeds zelf producten, onder andere latrineonderdelen. Ook die verkoop ik.

‘Het is nog niet makkelijk, maar het is zoveel beter’

Ik heb 200.000 BDT (+/- 1900 euro) geleend en mijn winkel kost 2.000 BDT (+/- 19 euro) per maand. Maar mijn maandelijks inkomen is nu gestegen tot 36.000 BDT (+/- 350 euro). Mijn kinderen kunnen naar school, we hebben genoeg te eten en ik kan maandelijks iets van mijn lening aflossen. Natuurlijk zijn er nog steeds dingen moeilijk in mijn leven. Maar dit is een prachtige verandering, waar ik dankbaar voor ben! Ik zie uit naar de ondernemerschapstraining die ik nog ga krijgen, dan ga ik onder andere leren over sociale marketing. Zodat ik de producten uit mijn winkel beter onder de aandacht kan brengen bij families.’

We gunnen iedereen een gezonde toekomst! En een gezonde toekomst begint bij een schoon leven. Daarom zet Woord en Daad zich in de campagne ‘Wonderschoon’ van oktober tot en met december in voor schoon drinkwater, goede hygiëne en werkend sanitair voor kinderen en volwassenen in Ethiopië, Oeganda, Bangladesh en Haïti. Doet u ook mee? Lees meer op de startpagina van de campagne.