Binnenstebuiten voor kinderen

Binnenstebuiten!

Een frisse kijk op spullen’ is ook voor kinderen een belangrijk thema. Welke spullen zijn voor hen belangrijk? Wanneer is iets kostbaar? Zijn ze zich bewust dat leeftijdgenoten wereldwijd vaak veel minder spullen hebben?
Lees hieronder suggesties voor een klassengesprek en een speelgoedverkoop met je leerlingen.

Klassengesprek speelgoed

Praat met je leerlingen tijdens een klassengesprek over de waarde van spullen. Breng dit voor hen dichtbij door vooral te focussen op hun speelgoed.

Suggesties voor gespreksvragen en opdrachten:

Gespreksvragen en opdrachten

  • Wat is jouw mooiste bezit en waarom?
  • Hoeveel spullen heb jij? (Laat je leerlingen thuis turven hoeveel speelgoed ze hebben).
  • Word jij gelukkig van veel of weinig speelgoed?
  • Waar zou jij mee spelen als je geen speelgoed had? (leg link met kinderen in projectlanden Woord en Daad. Zij zijn vaak heel creatief met het spelen met oude banden, takjes, zand en steentjes!
  • Speel jij nog met al je speelgoed?
  • Hoe zou je minder speelgoed kunnen krijgen? (ruilen, verkopen, weggeven of kringloop)
  • Wat zijn de voordelen van speelgoed weg doen? (opgeruimde kast of kamer)
  • Koop jij weleens tweedehands speelgoed? (kringloop of rommelmarkt)
  • Wat zijn de voor- en nadelen van tweedehands speelgoed? (nadeel: kan incompleet of kapot zijn, voordeel: goedkoper, beter voor het milieu als er geen nieuwe producten worden geproduceerd)

Tip: organiseer met de klas of hele school een speelgoedverkoop voor een mooi project van Woord en Daad!

Met de klas of hele school organiseren we een speelgoedverkoop

Leg uit dat jullie met de klas/ hele school binnenkort een speelgoedverkoop gaan organiseren, waarbij de opbrengst voor het goede doel is.

Hoe doen we dat?

  • Leg uit dat jullie met de klas/ hele school binnenkort een speelgoedverkoop gaan organiseren, waarbij de opbrengst voor het goede doel is, mogelijke projecten: (www.woordendaad.nl/projecten).
  • Bespreek vooraf welke taken er gedaan moeten worden. Het is het leukst als de leerlingen veel zelf mogen regelen (afhankelijk van hun leeftijd)
  • Maak groepjes en bespreek een taakverdeling.
  • Denk aan: locatie, op school of gymzaal? Welk lokaal/ lokalen? Leuke naam voor de verkoop?
  • Datum vaststellen en communiceren via nieuwsbrief, website school, lokale krant
  • Datum inlevermoment(en) speelgoed vaststellen
  • Flyers maken door kinderen (algemene info en PR voor gekozen project)
  • Flyers (digitaal) verspreiden (school, thuis, winkels, bibliotheek)
  • Inname speelgoed: het makkelijkst is om het speelgoed te categoriseren in waarde: dus hoek/ tafel/ lokaal met spullen van 1 euro, 5 euro enz. Bijzondere items kunnen apart geprijsd worden.
  • Taken tijdens de speelgoedverkoop: ontvangstcomité, mogelijk koffie en thee schenken, achter tafels staan om te verkopen (midden- en bovenbouw)
  • Maak vooraf duidelijk wat er gebeurt met speelgoed dat niet verkocht wordt: kringloop of via marktplaats verkopen voor het project.
  • Na afloop: geld tellen, opbrengst bekend maken, overmaken naar het project, foto’s delen (denk aan AVG)

Zet ‘m op!

Extra tips:

Met je leerlingen verder in de wereld van producten duiken en de invloed die wij daarmee hebben op de leefomgeving van onszelf en mensen wereldwijd?

Binnenstebuiten!

Mooie spullen, daar houden we allemaal wel van! Maar waar komen die spullen eigenlijk vandaan? Hebben we al die spullen in onze kast eigenlijk wel nodig? En hoe maak je daarin keuzes om goed met de schepping en met mensen wereldwijd om te gaan?

© Woord en Daad | Privacy statementDisclaimer