Dit artikel komt uit Werelddelen (septembereditie 2020)
Verschuure, mede-eigenaar van GJK Foodtrading/Snackboxtogo ziet het nog voor zich: ‘Jaren geleden liep ik voor mijn werk door de sloppenwijken van Lima. Al snel renden er kinderen op mij af, trokken aan mijn broekspijpen en smeekten om geld, eten of speelgoed. Later maakte ik hetzelfde mee in Afrika en het Midden-Oosten. Dat raakte me. Men spreekt wel eens van een druppel op een gloeiende plaat als het om sponsoring gaat. Maar staande tussen die kinderen voelde ik heel goed dat sponsoring een wereld van verschil kan maken.’
Betrokkenheid
Verschuure steunt met zijn bedrijf een aantal sponsorkinderen in Haïti en Burkina Faso. In het kantoor van het bedrijf hangen foto’s van de sponsorkinderen. Niet alleen Verschuure zelf, maar ook zijn gezin is sterk betrokken bij het familiebedrijf: ‘Mijn dochter verzorgt de correspondentie met de sponsorkinderen; mijn drie zoons werken bij Snackboxtogo en ook mijn vrouw werkt mee.’ Het familiebedrijf, waar naast familie Verschuure nog een andere familie eigenaar van is en werkzaam in is, verkoopt wereldwijd aardappelproducten aan supermarkten, grossiers en importeurs. Daarnaast produceren zij met Snackboxtogo een breed assortiment snackproducten voor luchtvaartmaatschappijen.
Kees Verschuure
Ingrijpende gevolgen pandemie
De coronapandemie veranderde het leven en werken van de familie Verschuure compleet. ‘Normaal zijn wij juist in april en mei veel op klantenbezoek. We hadden ons maandenlang voorbereid op een grote Duitse vakbeurs in april, maar deze beurs werd afgelast. In maart is iedereen direct vanuit huis gaan werken en sinds die tijd vergaderen we digitaal. In de fabrieken, die voor ons produceren, zijn de gebruikelijke maatregelen genomen zoals bijvoorbeeld het plaatsen van schermen bij de productielijnen.’
Hoge productvoorraden, maar geen bestellingen
‘Naar onze maatstaven zijn de gevolgen van de coronacrisis heel ingrijpend geweest. Wereldwijd stonden opeens de vliegtuigen aan de grond. De verkoop aan groothandels kwam praktisch stil te liggen. Geen bestellingen meer maar wel hoge productvoorraden, omdat we kort voor de start van het zomerseizoen stonden. Verschillende productielijnen zijn per direct stopgezet en we hebben bepaalde voorraden moeten uitverkopen. 2020 beloofde een goed jaar te worden, maar door het coronavirus zakte heel de wereldeconomie in elkaar. Dat toont weer eens onze afhankelijkheid van God in alle dingen!’
Dankbaar hart
‘Gelukkig heeft ons bedrijf voldoende buffers om de gevolgen van de crisis op te vangen, en kunnen we blijven sponsoren. Wij hebben productoverschot, terwijl onze sponsorkinderen en hun families nu kwetsbaarder zijn dan ooit.’ Ouders van sponsorkinderen zijn vaak dagloners. Door de coronacrisis verloren zij hun baan en geen inkomsten betekent vaak ook geen eten. Het sponsorprogramma ging ook de afgelopen maanden door: de kinderen kregen thuisonderwijs en ontvingen een voedselpakket en in sommige gevallen toegang tot medische zorg. Verschuure: ‘Wat moet overblijven is een dankbaar hart en een dagelijks gebed voor wie het moeilijk heeft.’
Bedrijfspaspoort
Wat: Familiebedrijf GJK Foodtrading/Snackboxtogo
Waar: Roosendaal
Verkoopt: diepvries aardappelproducten, die wereldwijd hun weg vinden naar supermarkten, grossiers en importeurs