Projectupdate Onderwijs Haïti | juni 2022

De onrust in Haïti duurt voort en zorgt voor angst onder de inwoners. Tegelijkertijd zien we ook dat ze door willen met hun dagelijkse bezigheden. De kinderen volgen onderwijs wanneer dat kan, de docenten nemen deel aan trainingen, er wordt nieuw lesmateriaal ontwikkeld en de ouders proberen wat geld te verdienen en hun kinderen te ondersteunen.

In deze rapportage leest u over de activiteiten die in de afgelopen maanden hebben plaatsgevonden in Haïti. Hartelijk dank voor uw steun!

Onrust in Haïti nog niet voorbij

Van onze lokale medewerker kregen we het verdrietige bericht dat een bende op 2 mei de Nosirel school en naastgelegen kerk in Bel-Air in brand hebben gestoken, omdat een andere bende zich daar schuil hield. Deze school werd sinds vorig jaar niet meer gebruikt: vanwege het geweld wordt het onderwijs sinds vorig jaar op een andere locatie gegeven. In januari kregen we al het bericht dat twee tieners van 13 en 18 waren overleden nadat ze werden geraakt door een kogel toen ze huiswerk aan het maken waren. Het is een noodlottig voorbeeld van hoe onschuldige mensen klem zitten tussen de vechtende bendes in verschillende delen van de stad.

De onveiligheid op straat is groot en de wanhoop neemt toe. We willen u daarom oproepen: bid voor de situatie in Haïti, voor de kinderen, voor hun ouders, voor de leraren. Bid voor veiligheid en herstel!

Onderwijs op afstand steeds belangrijker

Door alle onrust in Haïti wordt onderwijs op afstand steeds belangrijker. Bestaande lesprogramma’s zijn veelal digitaal, maar in Haïti hebben de meeste mensen geen internet. AMG Haïti en P&A Haïti werken daarom samen met andere partners om goed, geprint lesmateriaal te ontwikkelen, zodat alle kinderen vanuit huis onderwijs kunnen blijven volgen.  Dit is goed gelukt, mede door de inzet van lokale coördinatoren die zorgden dat alle kinderen het lesmateriaal ontvingen.

In de afgelopen maanden volgden 31 docenten en medewerkers twee trainingen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Ondanks de uitdagingen kijken onze partners naar wat wél kan en laten ze het onderwijs zo goed als mogelijk doorgaan.

Tweetalig leesonderwijs

Sinds we in Haïti zijn gestart met het aanbieden van tweetalig leesonderwijs (Frans en Creools), zien we dat de leesresultaten van de kinderen verbeteren. Ze begrijpen het Creools, hun moedertaal, beter dan het Frans en leren zo sneller lezen. Binnenkort hopen we de pilot uit te breiden en zo uiteindelijk op 365 scholen tweetalig leesonderwijs aan te bieden. Het plan is om niet alleen de scholen, maar de hele gemeenschap bij dit onderwijs te betrekken.

Onlangs werd er al een mooie stap vooruit gezet. Het Ministerie van Onderwijs kondigde aan in het nieuwe schooljaar alleen nog subsidie te verstrekken aan schoolboeken die in het Creools zijn geschreven. Dit besluit laat zien dat het ministerie achter lesgeven in de moedertaal staat. Jarenlang werd er gehoopt op dit besluit, en nu is het zover! In een land vol onrust gaf dit het INCE consortium weer moed en nieuwe motivatie om aan de onderwijskwaliteit in het land te blijven werken.

Opzet kenniscentrum op de universiteit

De UCNH universiteit in het noorden van Haïti is bezig met het opzetten van een kenniscentrum waar docenten uit het hele land getraind kunnen worden om tweetalig leesonderwijs te geven. In het centrum zullen ook nieuwe les- en trainingsmaterialen worden ontwikkeld. Op dit moment worden acht medewerkers opgeleid om dit kenniscentrum te openen en wordt het gebouw gerenoveerd. Uiteindelijk hopen we ook een nieuwe bachelor- en masteropleiding voor leesonderwijs aan te kunnen bieden, zodat de docenten goed opgeleid voor de klas staan.

Onze gezamenlijke droom is dat dit kenniscentrum in binnen- en buitenland een erkend kenniscentrum wordt op het gebied van tweetalig leesonderwijs, waar ook andere grote ontwikkelingsorganisaties hun mensen laten trainen. Op die manier willen we bijdragen aan de systemische verbetering van de onderwijssector in Haiti.

In mei 2022 vlogen onze INCE partners naar de Dominicaanse Republiek om met elkaar plannen te maken voor het komende jaar. Hopelijk volgend jaar weer in Haïti, als het veilig genoeg is!

Roodnelson (11): ‘Ik heb geluk’

De 11-jarige Roodnelson uit Haïti zit in de derde klas. Het sponsorprogramma heeft de afgelopen 3 jaar veel verandering gebracht voor hem en zijn zus, broertje en ouders.

Gelukkig
Dit jaar vindt Roodnelson sommige schoolvakken best lastig, maar zo vertelt hij: ‘Gelukkig helpt mijn vader me, hierdoor begrijp ik het beter.’ Wiskunde is zijn favoriete vak. ‘Ik voel me gelukkig wanneer ik de lesstof begrijp, goede cijfers haal, mijn huiswerk maak, voldoende eten heb en kan voetballen met mijn vrienden.’

Ook na schooltijd heeft Roodnelson genoeg te doen. ‘Als ik uit school kom, ga ik samen met mijn vader naar het land om suiker, papaja’s, mango’s en avocado’s te oogsten. Ik zorg ook voor een paar geiten en ik haal water voor thuis.’

Dokter worden
Roodnelson weet al wat hij graag wil worden. ‘Toen ik voor het eerst een dokter zag, wist ik meteen: later wil ik graag dokter worden en voor zieke mensen zorgen.’

Wereld Aids Dag, Kerst en markt

Ondanks de onrust in het land waren er ook feestelijke dagen. Op 1 december 2021 was het Wereld Aids Dag en leerden de kinderen meer over deze ziekte. Rond de kerstdagen werd er op de scholen een viering gehouden. Het kerstverhaal werd verteld en er werden cadeautjes uitgedeeld. De blijdschap was voelbaar! In de stad Ganthier organiseerden de kinderen samen met hun ouders en andere lokale inwoners een markt waar eten werd verkocht en allerlei lokale ambachten werden aangeboden. Vaardigheden zoals ondernemerschap zijn belangrijk in Haïti, dus deze dag was erg leerzaam. Voor veel kinderen was het bovendien de eerste keer dat ze spullen verkochten of kochten op een markt, dus het was ook een onvergetelijke dag!

Hartelijk dank voor uw steun!

© Woord en Daad | Privacy statementDisclaimer