Update INCE Haïti | december 2023

Hoe staat het gesteld met de leesvaardigheid van Haïtiaanse kinderen? En hoe zorgen we dat dit verbetert? In deze rapportage leest u over de activiteiten die in de afgelopen maanden hebben plaatsgevonden in Haïti.

Hartelijk dank voor uw steun!

Onderzoek naar leesvaardigheid

Kunnen lezen in je moedertaal is  belangrijk om goed in het onderwijs mee te kunnen komen. Maar dat niet alleen, kunnen lezen heeft veel meer in zich: menselijke waardigheid, mee kunnen komen in de maatschappij, zelfvertrouwen.

Afgelopen schooljaar hebben we met het INCE consortium onderzoek gedaan naar de leesvaardigheid van kinderen op de basisschool. Aan dit onderzoek deden 213 kinderen mee. De kinderen kregen een aantal opdrachten, varierend van het herkennen van letters en woorden tot het begrijpend lezen van langere teksten. De eerste resultaten laten zien dat er een grote leesachterstand is, iets wat we al wel hadden verwacht. De afgelopen jaren wordt Haiti geteisterd door bendegeweld en natuurrampen, waardoor kinderen maar een deel van het jaar naar school konden gaan. Met de uitkomsten van het onderzoek kunnen we het onderwijs aan de kinderen verbeteren.

Docenten volgen training over onderwijs in de moedertaal

Om de kwaliteit van het onderwijs in Haïti te verbeteren, worden leerkrachten en schooldirecteuren opgeleid om de kinderen uit groep 1 en 2 in het Creools, de moedertaal, les te geven. Inmiddels hebben medewerkers van vijftien verschillende scholen een training gevolgd. Tijdens de training in september 2023 werd besproken hoe het lesboek, werkboek en de docentenhandleiding gebruikt kunnen worden. Ook werd er stilgestaan bij pedagogiek én de deelnemers gaven elkaar een proefles, waarna ze feedback kregen.

De training werd gegeven in het geheel nieuw gerealiseerde trainingscenter op de Université Chretienne du Nord d’Haiti (UCNH), waar we het afgelopen jaar hard aan hebben gewerkt. Deze trainingszaal is uitgerust met digitale vergaderapparatuur, zodat er ook trainingen op afstand kunnen worden gehouden. Gezien de huidige onrust in Haïti is dit heel belangrijk.

Na afloop waren de 44 deelnemers erg enthousiast en gemotiveerd om terug naar hun groep leerlingen te gaan.

Mario Andre: ‘Onbegrensde potentie om onderwijs Haïti te verbeteren

Waarom zou je je leven riskeren als je ook kunt vertrekken? Waarom zou je in het onveilige Port-au-Prince, de Haïtiaanse hoofdstad blijven wonen, als je ook kunt uitwijken naar de Verenigde Staten? Mario Andre (projectmanager INCE Haïti) reed met zijn auto in een hinderlaag van een bende. Toch denkt hij er niet over het land te verlaten. ‘INCE heeft een onbegrensde potentie om het onderwijs in Haïti te verbeteren.’

We leiden coaches op die de docenten en schoolleiders goed kunnen ondersteunen. 2x per week komen de onderwijscoaches naar de universiteit om hier een plan voor op te stellen.
De nieuwe lesboeken zijn gedrukt en worden uitgedeeld. Vanwege wegblokkades in de hoofdstad is dit een grote uitdaging.
Juliën is aangesteld als operationeel coördinator van het Expertisecentrum van de universiteit.
De universiteit heeft nu beschikking over printers.
Hoofdtrainer Augustin heeft Haïti verlaten vanwege het Biden-programma (elke maand worden 30.000 immigranten toegelaten tot de VS). Een grote uitdaging, want het is lastig om goede medewerkers en leerkrachten te behouden. De docenttraining wordt nu tijdelijk anders ingevuld.

Hartelijk dank voor uw steun!

© Woord en Daad | Privacy statementDisclaimer

Bedankt voor uw interesse in een gratis nummer van Daadkracht!

U krijgt binnenkort een nummer van Daadkracht in de brievenbus!

  • Bekijk hier onze privacyverklaring