Maandag 10 januari 2022
Maandag begint de dag op het hoofdkantoor van Guatemala Prospera. Eduardo Magermans, directeur van de organisatie, en ik bespreken nog een paar laatste zaken voor we naar het Ministerie van Onderwijs gaan. Eduardo heeft een passie voor Guatemala en wil verandering zien. Er is niet alleen leed en geweld in het land. Guatemala is in Eduardo’s optiek juist een schitterend land met prachtige mensen. Er is veel potentieel en dat mag je niet laten liggen.
We komen aan op het ministerie en mogen plaats nemen in de officiële vergaderzaal. Na even wachten komen de vice-ministers binnen en later ook minister Claudia Ruiz. En natuurlijk de fotograaf die alles vast moet leggen.
Voordat we gaan kijken naar de resultaten van het vorige jaar van ons programma, deel ik wat officiële woorden. Over het grote werk dat wordt gedaan binnen het openbare onderwijssysteem, zodat Guatemalteekse meisjes en jongens toegang hebben tot kwaliteitsonderwijs. Dat we leerkrachten motiveren om zich waardig en gesterkt te voelen als motor binnen het onderwijs. En uiteraard dat werken in een consortium met het ministerie de sleutel geweest is in dit proces en we toch wel voorzichtig hopen en verwachten dat dit zal blijven groeien samen met hen!
Resultaten van evaluatie 2021
Dan worden de resultaten gepresenteerd. Eind 2021 hebben we een grote evaluatie gedaan onder de 30.000 docenten. 5.500 hebben onze enquête ingevuld. Daarnaast hebben we diepte interviews gehouden met 40 docenten en we hebben met 50 docenten en directeuren mini-workshops gehouden. Zo konden we goed zien hoe de kwaliteiten van docenten gedurende het jaar zijn veranderd. We laten de persoonlijke en professionele impact zien van het programma.
Toch niet met pensioen
Graag deel ik met jullie een citaat uit de presentatie, afkomstig van een docent die al 20 jaar voor de klas staat. Ze zou na dit jaar met pensioen gaan, maar in haar laatste jaar zat ze nog in de groep die ons docenthandboek ging volgen. De presentator deelde:
“Dit jaar had ze besloten met pensioen te gaan, maar met elk volgend hoofdstuk van het handboek voor docenten heeft ze meer en meer het gevoel dat ze actief moet blijven als docent.” Ze zei: “Ik wil een proactieve leider zijn.”
En een andere docent deelde over de professionele groei die ze heeft doorgemaakt:
“Vroeger dacht ik alleen aan het bevorderen van leren bij kinderen, nu is mijn visie allesomvattend, school-ouders-leraar-studenten, met waarden, geloof en kennis als middelpunt.”
De minister reageert met veel waardering op de resultaten van het programma. De vice-ministers onderstrepen dit, want ze hebben zelf ook gehoord dat docenten enthousiast zijn!
Presentatie handboek jaar 2
We presenten gelijk het handboek voor het tweede jaar. De fotograaf wordt er weer bij gehaald, want dit zijn wel even de momenten die vastgelegd moeten worden!
Onverwacht mooi nieuws van de minister
De minister neemt weer het woord. Ze waardeert de samenwerking, die ze al jaren hebben samen met Guatemala Prospera. Die nu is uitgebreid met ons als consortium. En dan komt er eigenlijk iets wat we niet verwachten. Ze spreekt over het belang van waarden binnen het onderwijs en over hoe ze met Guatemala Prospera en ons als consortium ook wil kijken naar stevige waardengedreven programma’s. Zoals ons docenten trainingsprogramma, maar ook meer dan dat.
In 2022 training voor 60.000 docenten!
Kinderen moeten volgens de minister waarden mee krijgen en ouders moeten betrokken worden om vanuit die waarden juist Guatemala op te bouwen. En zo staan de deuren met het ministerie wijd open om samen verder te bouwen! En we kunnen gelijk aan de slag, want woensdag gaan ze met de technische mensen direct kijken in welke departementen van Guatemala we in 2022 aan de slag kunnen met de nieuwe groep van 30.000 docenten. Dat, naast de groep van 30.000 docenten die naar jaar twee van het programma gaan, betekent een impact op 60.000 docenten dit nieuwe jaar. Wat een start en wát een zegen! En ook: wat een verantwoordelijkheid! De rest van de middag staat dus in het teken van planning en budgetten, want er is werk aan de winkel!
Over de auteur
Sander Verduijn is projectleider van onderwijsprojecten in Latijns-Amerika. Deze week is hij in Guatemala om in gesprek te gaan met de Minister van Onderwijs over goed onderwijs. Vanuit zijn expertise brengt hij verschillende (partner)organisaties en instituties samen om het verschil te maken voor veel docenten en kinderen binnen het onderwijssysteem.