Bij de start van 2019 was Job Booster Tsjaad een idee op papier. Dit jaar is dat idee getransformeerd naar een organisatie die staat. In de eerste maanden van dit jaar werd een lokale projectmanager aangenomen. Hij heeft vanuit een klein kantoortje in de hoofdstad Ndjamena hard gewerkt om het project van de grond te krijgen. Een belangrijke stap was de registratie van Job Booster als social enterprise. Dat bleek lastiger dan gedacht, omdat Job Booster niet in de bestaande categorieën past die de Tsjaadse overheid hanteert. Dit bureaucratische proces duurde langer dan verwacht, maar het project heeft niet stilgestaan. De vakscholen in Ndjamena die de trainingen zullen verzorgen zijn beoordeeld op hun kwaliteit. De beste vakscholen zijn geselecteerd om mee verder te werken.

De VN organiseerde een congres rond werkgelegenheid voor jongeren in de hoofdstad Ndjamena.  Job Booster kon natuurlijk niet ontbreken en was aanwezig met onder andere een stand.

Database met werkzoekenden

Job booster participeerde in een werkgelegenheidsforum. Doel van het forum was om samenwerking te zoeken met het doel een database van werkgevers en werkzoekenden op te bouwen. Het resultaat mag er zijn: een database met 500 jongeren die werk zoeken en 24 werkgevers hebben zich aangemeld. Ook zoekt Job Booster naar samenwerking met ONAPET. Dat is een werkgeversorganisatie die rond de 5.000 leden telt. De gesprekken over de samenwerking lopen nog.

Businessplan pitches

In afwachting van het proces om Job Booster te registreren is het project van start gegaan onder de vlag van een lokale partnerorganisatie. Op die manier konden toch de eerste jongeren bereikt worden. Deze samenwerking stopt zodra het registratieproces is afgerond. De start van het project was kleinschalig. 370 ambitieuze, jonge ondernemers kregen de kans om hun businessplan te presenteren. Uit de ingestuurde plannen werden 90 jongeren geselecteerd die hun plan mochten pitchen voor een jury. Uiteindelijk werden 52 jongeren geselecteerd (40% vrouwen en 10% uit kwetsbare groepen) die gecoacht en getraind worden om van hun onderneming een succes te maken.

De 42 ondernemers hebben één gemeenschappelijke factor: kort na de start van het bedrijf worden de eerste werknemers aangenomen. In de selectie was het creëren van werkgelegenheid een belangrijke factor om verder te komen. Op die manier reikt de impact van Job Booster verder.

Eerste jongeren getraind

In de tweede helft van 2019 werden de eerste jongeren getraind. Een ICT-bedrijf klopte bij Job Booster aan. Twee jongeren werden geselecteerd voor het werk bij dit bedrijf. Na een korte training konden deze jongeren aan de slag bij het ICT-bedrijf. Een viertal andere jongeren kreeg een stageplaats aangeboden bij een verzekeringsbedrijf. Deze stageperiodes zullen waarschijnlijk resulteren in een contract voor de jongeren. Een zestal andere jongeren vond een baan in de hoofdstad Ndjamena.

Job Booster facebook

Net als in Nederland zijn social media een belangrijk communicatiemiddel in Tsjaad. Om het project onder de aandacht te brengen bij de werkloze jongeren is het cruciaal om ook op deze kanalen contact te zoeken. Job booster Tsjaad heeft inmiddels een snelgroeiend netwerk opgebouwd. Benieuwd wat ze posten?

© Woord en Daad | Privacy statementDisclaimer