persoon

'Later wil ik heel graag dokter worden'

Onderwijs geeft zicht op een betere toekomst. Daarom ondersteunen we onze partnerorganisaties in het uitvoeren en verbeteren van hun onderwijsprogramma’s. In 2014 volgden meer dan 44.000 kinderen en jongeren christelijk basisonderwijs, voortgezet onderwijs en vaak een vervolgopleiding. Eén van hen is de tienjarige Linda Osmand uit Haïti, die erg trots is op haar nieuwe schoolgebouw.

44.973 kinderen op school

‘Voor de aardbeving woonde ik bij mijn tante in Port-au-Prince. Mijn ouders vinden het belangrijk dat ik goed onderwijs ontvang en daarvoor moest je in de hoofdstad zijn. Natuurlijk was dat wennen voor mij, maar ik had het goed naar mijn zin. Toen kwam de aardbeving. Het was verschrikkelijk, ik vergeet het nooit meer. Kinderen gilden, mensen riepen om hulp. Iedereen was bang, de chaos was compleet. Zodra het veilig was, haalden mijn ouders mij weg uit Port-au-Prince, naar het naburige dorp Forêt des Pins. Ik ben nooit meer teruggegaan naar de stad, maar ik ben wel benieuwd hoe deze er nu uitziet. Ik zit nu op de Metro Jesus-school. We krijgen les in een tijdelijk gebouw, maar nu is het nieuwe gebouw zo goed als klaar. We zijn er allemaal erg trots op! Later wil ik heel graag dokter worden, het liefst in een ziekenhuis in Forêt des Pins. Het lijkt me heel mooi om voor zieke mensen te zorgen.’

Resultaten Onderwijs

Doel behaald
Doel gedeeltelijk behaald

...in opleiding

...die hun opleiding hebben afgerond en zijn doorgestroomd naar vervolgonderwijs

...die hun opleiding hebben afgerond, maar niet zijn doorgestroomd of de doorstroom is onbekend

Kleuteronderwijs

5.271 leerlingen  5.100

2.200 (88%)

Basisonderwijs

27.101 leerlingen  26.000

3.329 (90%)

Voortgezet onderwijs

10.221 leerlingen  9.000

1.375 (94%)

Hoger onderwijs

2.380 leerlingen  2.250

480 (62%)

Vakonderwijs

4.181 jongeren met baan

‘Ook meisjes kunnen heel goed metaalbewerker worden’

Leren voor een vak en daarna werken aan de gemeenschap, het dorp of land. Veel mensen in ontwikkelingslanden willen wel, maar hebben geen geld voor een opleiding. Juist voor hen bieden onze partnerorganisaties praktische vaktrainingen en ondersteuning bij het vinden van een baan. Amana (16) uit Burkina Faso volgt bijvoorbeeld een opleiding tot metaalbewerker. ‘Een eigen bedrijfje; dat is mijn grote wens!’

persoon

Zomer 2014 in Ouahigouya, Burkina Faso. In één van de lokalen van de vakschool van AEAD wordt gelast; de vonken spatten er vanaf. Zweetdruppels staan op de voorhoofden van de studenten, die geconcentreerd staan te werken. Amana is één van de weinige meisjes die zich in het strijdtoneel begeven. Waarom wil zij eigenlijk metaalbewerker worden? Er zijn toch meer jongens die dit willen? Lachend reageert Amana: ‘Dat is precies waarom ik metaalwerker wil worden! Ik wil hiermee laten zien dat het niet alleen een vak voor jongens is, en dat meisjes zoals ik heel goed metaalbewerker kunnen worden. We gaan ervoor, want het is een mooi beroep! Momenteel zit ik in de derde klas. Later wil ik graag m’n eigen bedrijfje hebben. Dat is mijn grote wens!’

Resultaten Vakonderwijs

Doel behaald  Doel gedeeltelijk behaald

Beroepsonderwijs, -training en arbeidsbemiddeling (TVET-JBS)

Getrainde studenten

nog in (meerjarige) opleiding (1.015)

gediplomeerd (5.064)

Gediplomeerde studenten die...

5.064 leerlingen

... een baan vinden (2.007) 1.800

... een eigen bedrijf starten (2.174) 1.500

... doorstromen naar vervolgonderwijs (521) 320

... onbekend (362)

Eigen inkomsten

Vakonderwijs

Eigen projectinkomen partnerorganisatie (18%) 18%

Inkomen via Woord en Daad

Arbeidsbemiddeling

Eigen projectinkomen partnerorganisatie (13%) 12%

Inkomen via Woord en Daad

Voedselzekerheid

persoon

‘Nu hebben we voldoende te eten’

In veel landen zijn mensen voor hun dagelijkse levensbehoeften afhankelijk van lokale landbouw en veeteelt. Juist zij ervaren direct de gevolgen van problemen als klimaatverandering, droogte en overstromingen. Daarom werken diverse van onze partnerorganisaties aan verbetering van de voedselzekerheid. Bijvoorbeeld door trainingen te geven over voeding en landbouwmethoden, en landbouwgereedschap te verstrekken aan boeren. Moses Lansana (54) uit Sierra Leone kan er over meepraten. ‘We oogsten nu meer én betere rijst!’

4.119 Boeren getraind

‘Hoewel we geen extra grond kregen, hebben we nu toch voldoende te eten.’ De woorden van Moses Lansana zijn opmerkelijk, want tot voor kort behoorde zijn dorp in het zuiden van Sierra Leone tot de armste van het land. ‘Vaak leden ik en mijn dorpsgenoten honger, maar dat veranderde toen de Evangelical Fellowship of Sierra Leone hier een programma voor voedselzekerheid startte. De grootste verbetering is dat we nu een deel van het land hebben samengevoegd en gezamenlijk bewerken. We kregen zelf het bestuur over het project en maakten onze eigen regels. Bijvoorbeeld dat alle dorpsbewoners een aantal dagen per week aan het project moeten werken. Komen ze niet opdagen, dan krijgen ze een boete. Zo voorkomen we dat mensen wel profiteren, maar niet meewerken. Het gevolg? We oogsten nu meer én betere rijst! Een deel hiervan wordt gebruikt als kweekmateriaal, een gedeelte gebruiken we voor onze eigen voeding en een deel kunnen we verkopen op de markt. Daarvan kunnen mensen vervolgens het schoolgeld van hun kinderen van betalen.’

Resultaten Voedselzekerheid

icoon voedsel training

Personen ontvangen training over voeding

icoon landbouw training

Boeren ontvangen training over landbouwmethoden

Stethoscoop

Boeren ontvangen landbouwproductiemiddelen

Gezondheid

161.000 consultaties gegeven

‘Verschil moet er zijn…?’

Goede gezondheidszorg, een hygiënische leefomgeving, schoon drinkwater… Allemaal zaken waar onze partnerorganisaties zich met hart en ziel voor inzetten. Of zij dit nu doen via eigen klinieken, de aanleg van hygiënische latrines of preventieve voorlichting; ze kunnen op onze steun rekenen. April 2014 bezocht Jacob Jan Vreugdenhil van Woord en Daad het zuiden van Bangladesh, voor een nieuw programma rond water en hygiëne. ‘Dit programma is broodnodig, realiseer ik me.’

persoon

‘Met mijn collega’s van Christian Service Society (CSS) loop ik richting Dacope. In deze gemeenschap wonen mensen uit de allerlaagste kaste, de ‘landlozen’. Om me heen zie ik water, overal water. Ik spreek een groepje vrouwen en word meegenomen naar een waterplas die speciaal is gereserveerd om uit te drinken. In een potje schep ik wat van het ‘drinkwater’. Het ziet bruin en troebel… Om maar te zwijgen over het water waar men zich moet wassen. We lopen verder en komen bij een ander dorpje, Deypara. Hier wonen mensen uit een iets hogere kaste, maar nog steeds arm. Hier staat een pomp. En een lange rij mensen met blinkende, metalen waterpotten. Uren staan ze hier soms. Delen van de dag komt er gewoon géén water uit de pomp. De landlozen uit Dacope komen hier trouwens niet. Dat staat de kaste niet toe. Verschil moet er zijn…? Het nieuwe water- en sanitatieprogramma dat we willen starten is broodnodig, realiseer ik me.’

Resultaten Gezondheid

Consultaties van patiënten

Personen bereikt met preventievoorlichting

73.800 Personen bereikt met hygiënevoorlichting

52 Gerealiseerde waterpompen

200 Gerealiseerde latrines

Agri-bedrijfsontwikkeling

persoon

‘Blij dat ik het niet alleen doe’

Versterking van het agri-bedrijfsleven is een van de sleutels tot duurzame ontwikkeling. Daarom ondersteunen we ondernemers en lokale economieën met kennis en (financiële) middelen. Dat doen wij via onze investeringspartner Incluvest, en in samenspraak met bedrijven in Nederland. In Nicaragua woont de koffieboer Marlon Piñeda (30). Hij is één van de duizenden ondernemers die hier in 2014 van profiteerden.

8.075 (Boeren)ondernemers getraind

Wat heeft een Nicaraguaanse boer nodig om zijn bedrijf te laten groeien? ‘Willen is kunnen!’, reageert Marlon resoluut. Als boeren niet ontwikkelen komt dat doordat ze eigenlijk niet willen. Alle condities hier zijn prima; Je moet gewoon hard werken, je geld goed inzetten en natuurlijk een goede administratie voeren.’ In 2012 startte Marlon zijn eigen koffieplantage van bijna een halve hectare, gesteund met een lening en begeleiding van partnerorganisatie PAC. Hoewel het goed gaat met zijn bedrijf, heeft Marlon ook zeker moeilijke tijden gekend. Marlon, hoe voel je je nu echt als je zo aan het boeren bent? ‘En verdad… Om eerlijk te zijn, het is niet altijd makkelijk! Het gaat gelukkig goed, maar er is altijd wel iets dat ontbreekt. Ik zou meer krediet willen, ik zou nog wel wat nieuwe machines kunnen gebruiken. En heel soms… heb ik geen eten. Ik ben echter blij dat ik het niet alleen doe, maar dat ik goede begeleiding en ondersteuning krijg!’

Resultaten Agri-bedrijfsontwikkeling

Doel behaald  Doel gedeeltelijk behaald Doel niet behaald

Verstrekte leningen

Boeren/ondernemers ontvangen training

Nieuwe banen

Gerealiseerde ketenverbindingen

Huizenbouw

620 huizen gebouwd

‘Ik ben enorm trots op ons nieuwe huis’

Via partnerorganisatie IHC in Bangladesh bouwt Woord en Daad mee aan huizen voor arme Bengalen. Zij ontvangen een lening onder voorwaarden die voor hen reëel zijn. Daarmee kunnen ze een stenen huis bouwen; een veilige plek om vanuit te leven en werken. Hossain Perdosi kreeg in 2014 een nieuw huis, en vertelt wat dit voor hem en zijn gezin betekent.

persoon

‘Ons gezin bestaat uit vijf personen: mijn vrouw, Perdosi, mijn drie dochters Shamima, Taharima en Rosanie. En ikzelf natuurlijk. Mijn naam is Hossain. Sinds drie maanden wonen we in dit huis. Ik kan zeggen dat ik enorm trots ben op ons nieuwe huis. Vroeger hadden we een huis van leem. Bij regen en storm werden delen van ons huis vaak weggespoeld. Nu hebben we een solide huis en hoeven we de eerste tien jaar geen onderhoud te doen. En wat denk je van mijn dochters? Ze hebben nu een plaats om rustig en veilig te studeren. Het huis heeft een deur en kan op slot. Hun opleiding kost mij veel geld, maar ik vind het heel belangrijk dat ze kunnen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Daar wil ik graag in investeren.’

Noodhulp

persoon

‘Verdrietig… maar God is goed voor ons’

Juist de landen waar onze partnerorganisaties werken, zijn gevoelig voor natuurrampen en oorlogsgeweld. In samenwerking met het Christelijk Noodhulpcluster en onze partnerorganisaties verstrekken wij hulp waar dit het hardst nodig is. Ook Jhomer Miñon, één van de sponsorkinderen van AMG Filipijnen, kan daarover meepraten. In juli 2014 maakte hij tyfoon Glenda mee…

‘Midden in de nacht begon het erg te stormen, het maakte veel lawaai. Iedereen probeerde een veilige plaats te vinden: onder de tafel, onder bedden… Intussen zagen we het dak van ons huis losraken en wegwaaien door de sterke wind. Dat was heel eng. Toen ook de muren begonnen in te storten, moesten we op zoek naar een andere schuilplaats. Het was donker, er was geen elektriciteit en al onze spullen waren nat... Op dit moment wonen we bij onze buren. Dat is heel fijn, want er was nog geen hulp. Wel kregen we meteen twee kilo rijst van onze ‘barangay’ (leefgemeenschap). Natuurlijk zijn we verdrietig dat ons huis vernietigd is. Maar God is goed voor ons. De fiets die mijn vader nodig heeft voor zijn werk, is nog heel. Daarmee kan hij in elk geval zorgen voor eten. We geloven dat God er ook voor zal zorgen dat we ons huis weer kunnen repareren.’

Resultaten Noodhulp

Noodhulp koffer Filipijnen
€ 2.955.629

Noodhulp koffer Ethiopië

Noodhulp koffer Irak

Noodhulp koffer Zuid-Sudan

Noodhulp koffer Haïti

Noodhulp koffer Sierra Leone

Beleidsbeïnvloeding Zuiden

30 Partnerorganisaties

‘Mensen zijn zich meer bewust van hun verantwoordelijkheid’

Overheden en maatschappelijke organisaties hebben een belangrijke verantwoordelijkheid in de verbetering van de positie van armen. Om hen daar op te wijzen en in te faciliteren, ondersteunen wij onze partners bij beleidsbeïnvloeding. Een mooi voorbeeld daarvan zagen we in 2014 bij PBSA, het platform voor voedselzekerheid in Benin.

persoon

Voor de juiste voedselvoorziening en -verdeling in een land is goede afstemming nodig tussen landbouwproducenten en de overheid. Dat is precies waar PBSA in Benin voor pleit. Daarbij richt het platform zich zowel op de nationale overheid als op gemeenten. Marain Asssongba (51) is betrokken in de gemeente Bohicon, in Zuid-Benin.‘In Bohicon is een comité opgericht dat zich richt op verbetering van de voedselzekerheid’, vertelt Assongba. ‘Hierin zit iemand van de gemeente, boeren en handelaars, en andere mensen die zich met voedsel bezighouden. Het comité meet regelmatig hoe het ervoor staat: is er voldoende voedzaam eten voor iedereen? Eén comitélid informeert de burgemeester en de gemeenteraad over nodige verbeteringen. Andersom benadert de gemeente nu zelf ook het comité voor advies.’ Behalve bij de gemeente vertegenwoordigt het comité de belangen van de inwoners ook bij andere belangrijke partijen, zoals bijvoorbeeld stichtingen uit het buitenland. Assongba: ‘Ik zie dat het project veel verandering heeft gebracht. De mensen zijn zich meer bewust van hun verantwoordelijkheid voor voedselzekerheid, en worden steeds minder afhankelijk van projecten van buitenaf. Bohicon draagt zo zelf bij aan een toekomst met voldoende voedzaam eten voor al haar inwoners.’

Resultaten Beleidsbeïnvloeding Zuiden

Aantal partnerorganisaties actief in beleidsbeïnvloeding, per programma

TVET/JBS

Gezondheid

Voedsel-
zekerheid

Agri- bedrijfs-
ontwikkeling

Beleidsbeïnvloeding Noorden

‘Vruchtbare samenwerking’

Samen met collega-organisaties pleit Woord en Daad richting de Nederlandse overheid en de Europese Unie voor de belangen van de allerarmsten. Begin 2010 werd Haïti getroffen door een aardbeving, waarna de Europese Unie een groot hulpbedrag ter beschikking stelde. In 2014 werden mede dankzij Woord en Daad belangrijke stappen gezet rond de evaluatie van die hulp.

5 campagnes gevoerd

In de hectiek na een natuurramp is het extra van belang om te controleren of hulp goed verleend wordt, en of het geld op een transparant besteed wordt. Daarom spande Woord en Daad zich afgelopen jaren in voor een onafhankelijke evaluatie van het enorme EU-hulpprogramma. Dat deden wij als voorzitter van de Coordination Europe-Haïti (COEH), een lobbynetwerk in Brussel.

Na veel lobbywerk gingen parlementariërs zich inzetten voor de evaluatie, die uiteindelijk kwam in de zomer van 2014. Hierna zocht de COEH onmiddellijk weer contact met parlementsleden, om hen te adviseren bij een goede politieke reactie. Daarbij verliep het contact voornamelijk via de Duitse sociaaldemocraat Jens Geier. ‘Ik was als lid van de budgetcontrolecommissie in het Europees Parlement verantwoordelijk voor een rapport over de besteding van Europese fondsen’, vertelt hij. ‘In dat kader werkte ik bij enkele gelegenheden met COEH. Het platform voorzag me van een goed overzicht van het maatschappelijk middenveld in Haïti. Ze zorgden voor contacten met Haïtiaanse ngo’s en deelden hun visie op het EU-beleid op humanitaire hulp en ontwikkelingssamenwerking. Ik heb de vruchtbare en op kennis gebaseerde samenwerking met de Coordination Europe-Haïti zeer gewaardeerd en zal hen in de toekomst opnieuw raadplegen als Haïti weer ter sprake komt in het Parlement’.

Lees voor een samenvatting van alle activiteiten het jaarverslag van Beleidsbeïnvloeding Noorden, of kijk op het resultatengedeelte voor meer informatie.

Bewustwording

40 Events

‘Wie is er nu écht rijk?’

Wat kunt u/jij doen om het leven van mensen in ontwikkelingslanden te verbeteren? Met ons programma Bewustwording dagen we Nederlanders uit om over die vraag na te denken. Bijvoorbeeld door jongeren – letterlijk – de andere kant van de wereld te laten zien. Zo kwam Mark van Zijverden (17) uit Ede vorig jaar in aanraking met straatarme Ethiopiërs.

persoon

‘Met een aantal leerlingen en een paar leraren van het Ichthus College in Veenendaal ben ik op reis geweest naar Ethiopië’, vertelt Mark. Met twaalf medeleerlingen werkte hij op een lokale school. De leerlingen daar kwamen allemaal uit zeer arme gezinnen. ‘Met één van hen, Holo Oboya, heb ik een vriendschap opgebouwd’, vervolgt Mark. ‘Hij vertelde me dat zijn vader overleed toen hijzelf nog een klein kind was, en dat zijn gezin het regelmatig dagen zonder eten moet doen. Ondanks dat vertelde iemand dat hij ondanks deze zorgen ook toekomstplannen heeft. Hij sprak over hoop voor de toekomst. Bovendien betrok hij ook God heel direct bij zijn leven, dat Hij hem ondersteunt en leidt. Hij zei ook vaak ‘If God wants it...’ Mooi om over na te denken. In Ethiopië las ik in Lukas 16 de gelijkenis over de rijke man en de arme Lazarus. De rijke leefde er op los, terwijl er voor zijn poort een arme, zieke man lag. Beiden sterven. Lazarus wordt in de hemel opgenomen, hij kent God! Maar de rijke, die in zijn aardse leven niks tekort kwam, kwam in de hel terecht. Toen vroeg ik me oprecht af: wie is er nu écht rijk? De mensen hier, of de mensen in Ethiopië?’

Resultaten Bewustwording

28 Events, waarmee 3.192 bereikt

28 Jongeren op reis

100 Lespakketten gedownload

7 Vrouwen-events

5 Studentenbijeenkomsten, waarmee 210 studenten bereikt

persoon

‘Verhalen tonen dat ons werk getuigenis is’

Afgelopen jaar kwam er 31.406.063 euro binnen, ruim vier ton meer dan in 2013. Daarmee konden we onder meer 44.973 kinderen onderwijs geven, 4.181 jongeren aan een baan helpen en 8.075 (boeren)ondernemers trainen. Directeur-bestuurder Jan Lock reageert.

52.000 donateurs

‘2014 was een bewogen jaar waarin veel gebeurde in de wereld. We boden veel noodhulp aan en keken hoe we armoede structureel nog beter konden aanpakken. Zo richtten we ons op onderwijs, landbouw, water en sanitatie, maar ook op beleidsbeïnvloeding en bewustwording, waardoor moeilijke situaties voor mensen echt verbeterden. Het jaarverslag over 2014 draagt als thema Kijk! Kijken naar de ander, kijken naar onszelf levert verrassingen op. In het inhoudelijke stuk van ons jaarverslag, maar ook in de verhalen die vertellen wat ons werk met mensen doet. Juist die verhalen laten ons zien dat we niet zomaar met dingen bezig zijn, maar met mensen. Met hun leven, hun toekomst, hun zijn. De verhalen tonen ook dat ons werk getuigenis is, dat veel wijzer maakt dan een diploma, veel meer lest dan water uit een pomp, veel rijker is dan een inkomen. Het verbindt met het Koninkrijk van God. Dat is inspirerend om te zien en te lezen.’