Vrijdag 14 januari 2022
We rijden deze week een aantal keer door Verbena, een wijk in Guatemala City. Deze wijk ligt in “zona 7”, één van de zogenaamde ‘rode zones’ in de stad. In deze zone zijn veel drugsbendes actief. Als je zo op klaarlichte dag door de stad rijdt zie je dat niet. In de auto voelt het redelijk veilig en samen met de partnerorganisatie zal er weinig gebeuren. Zij zijn namelijk al zo lang in deze wijken aanwezig en hebben het vertrouwen gewonnen van de gemeenschap.
De gemeenschap weet hoeveel verschil de projecten, het onderwijs en de zorg van AMG Guatemala maken in de wijk en in de levens van zoveel jongens en meisjes. Ik denk weer even aan de vulkaan… ik voel en ervaar de veiligheid, maar de gemeenschap waar ik doorheen rijd leeft vaak in de onzekerheid en moet constant op hun hoede zijn. Zullen we weer worden we afgeperst, is er weer geweld? En ga zo maar door…
Hartelijke en liefdevolle mensen
We rijden het terrein op waar de school staat en het hoofdkantoor van onze partnerorganisatie is gevestigd. Het is echt een oase van rust en regelmaat. En ook van hele hartelijke en liefdevolle mensen die je ontvangen op kantoor. Ik snap direct weer waarom zoveel kinderen zo graag naar de AMG school komen. Hier mogen ze even echt kind zijn; zonder zorgen lekker spelen zoals het hoort. En dat extra beetje liefde krijgen van docenten, wat vanuit huis niet altijd gewoon is. Niet omdat ouders helemaal niet zouden willen, maar omdat ze het economisch moeilijk hebben of omdat ouders vroeger geen goed voorbeeld hebben gehad hoe liefde te geven.
Jaarplannen komen tot leven
Samen met Alex, de directeur en Ruth, de onderwijs manager, lopen we over het terrein van de school. We geven mijn collega Irma een rondleiding op de school. Het is haar eerste reis voor Woord en Daad en haar eerste keer in Guatemala. Na twee jaar pandemie waarbij je alleen jaarplannen en projectverslagen kan lezen op het scherm, komen al die letters nu werkelijk tot leven en krijgt ze een goed beeld van de context van het werk.
In contact
We mogen binnenlopen bij een training voor docenten. Het is de laatste week van de schoolvakantie, dus binnenkort gaat alles weer van start. De docenten zijn vol passie aan het leren over een rekenmethode met de abacus, over het lesprogramma van financieel onderwijs, over het integreren van de Bijbel in de les en nog veel meer. Tijdens de driedaagse training halen docenten het onderste uit de kan om straks weer alles te kunnen geven aan de meer dan 7500 kinderen die AMG Guatemala elk jaar bereikt. We horen ook over het nieuwe programma wat speciaal is ontwikkeld voor ouders: “Padres connectados”, waarin ouders leren om een goede band met hun kinderen te hebben en liefde te geven, maar ook om in contact te staan met de school en docenten en bovenal juist ook met hun Hemelse Vader, als Bron. Mooi hoe AMG hier mee bezig is!
Hybride onderwijs in 2022
2022 zal waarschijnlijk een hybride jaar worden met digitaal onderwijs en soms fysiek naar school. Maar AMG Guatemala is hier heel goed op voorbereid. Voor elke virtuele les is een lesplan opgesteld met doelen, materialen die nodig zijn, wat er geleerd gaat worden en een beschrijving van de les. Mochten er kinderen zijn die niet digitaal kunnen aanhaken (en dat zijn er best nog veel in deze regio), dan krijgen de kinderen werkpakketjes mee naar huis en kunnen de ouders het lesplan volgen.
We feliciteren de partner hier wel even mee, want Irma en ik weten dat AMG met deze uitgewerkte aanpak best ver vooruitloopt op heel wat scholen in Nederland die niet precies wisten wat ze moesten doen toen er af en toe een lockdown was in Nederland. Zo kunnen wij ook leren van Guatemala! Twee jaar scholen dicht of hybride open in deze regio heeft het uiterste van onze partners gevraagd. Maar ze hebben alles, echt alles gegeven, om ondanks de moeilijke omstandigheden, Guatemalteekse meisjes en jongens aangehaakt te houden in het onderwijssysteem. Zodat zij ook na de pandemie weer flink aan de slag kunnen voor een hoopvolle toekomst.
Terug naar de thuisbasis
Ik vlieg met een gevoel van zegen en waardering zo weer terug naar mijn thuisbasis in Peru. Het was op verschillende manieren een impactvolle week! Voor ik het vliegtuig in stap kan ik nog even inloggen om de weekafsluiting mee te maken met mijn collega’s in Nederland. En zo eindigt ook deze week weer bij de Bron.
Over de auteur
Sander Verduijn is projectleider van onderwijsprojecten in Latijns-Amerika. Deze week is hij in Guatemala om in gesprek te gaan met de Minister van Onderwijs over goed onderwijs. Vanuit zijn expertise brengt hij verschillende (partner)organisaties en instituties samen om het verschil te maken voor veel docenten en kinderen binnen het onderwijssysteem.