In 2018 startten we samen met lokale partners aan een uitdagend project: het opbouwen van een markt voor sanitaire producten in Bangladesh. Miljoenen mensen in het land hebben geen toegang tot sanitaire voorzieningen. Op het platteland weten veel mensen niet waarom een goede hygiëne belangrijk is. We konden in 2018 niet voorzien hoe belangrijk hygiëne zou blijken tijdens de coronapandemie in 2020. Vorig jaar was tevens het laatste jaar van dit project. In deze laatste rapportage blikken we terug en maken we de balans op. De cijfers laten zien dat vrijwel alle doelstellingen ruimschoots zijn bereikt. Maar naast de cijfers delen we graag de verhalen van mensen die vertellen over de impact van het project.
We zijn dankbaar dat we samen met onze partners in drie jaar tijd veel hebben mogen bereiken. Enerzijds hebben we ingezet op aanleggen en repareren van sanitaire voorzieningen, dat is de basis. Een ander belangrijk aspect was voorlichting geven over het belang van goede hygiëne en sanitaire voorzieningen voor de volksgezondheid. Tegelijkertijd hebben we ondernemers getraind om kwaliteitsproducten op de markt te brengen. Deze ondernemers verkopen allerlei sanitaire voorzieningen. Tot slot ondersteunden we zogenaamde sweepers. Deze mensen legen de latrines, wat vaak onhygiënische werkomstandigheden betekent. Met training en ondersteuning leerden zij om op een hygiënische manier de beerputten te legen.
Coronacrisis in Bangladesh
Hoewel het aantal coronabesmettingen in Bangladesh een stuk lager ligt dan in de afgelopen maanden (nu gemiddeld zo’n 2.000 per dag) zijn de scholen in het land nog steeds allemaal gesloten.