Projectupdate ASWAS Bangladesh juli 2019 – juni 2020

Het project

Samen werken we in Bangladesh aan het vergroten van de toegang tot WASH-voorzieningen en het creëren van een betere hygiëne voor 384.000 kwetsbare mensen op het platteland van Bangladesh.

Inmiddels loopt het project al drie jaar. 2020 is tevens het laatste projectjaar. In deze projectupdate delen we graag de hoogtepunten, leerpunten en meer informatie over het vervolgtraject met u.

Reflectie 

Dit laatste jaar is met name een jaar geworden van consolidatie en toewerken naar een afronding van het project. De lokale ondernemers uit het ASWAS project zijn goed op weg om mensen te bereiken met verbeterde hygiëne maatregelen. Daarom is binnen het project ervoor gekozen om de aandacht te verleggen van het bereiken van zoveel mogelijk mensen, naar het verder versterken van de lokale ondernemers en het verduurzamen van de activiteiten.

Resultaten

De meeste doelstellingen voor dit project zijn ruimschoots gehaald. We laten u graag de resultaten zien over de periode juli 2019 – juni 2020.

‘Doordat we lobbytechnieken leerden en meer kennis opdeden, kregen we het voor elkaar dat er meer geld beschikbaar kwam voor water en sanitatie. Maar er blijft nog veel werk te doen’!

Moni Sankar (48), gepassioneerd lobbyist

Resultaten 2019

71.240

sanitaire punten gerepareerd of aangelegd

(doel 50.209)

286.311

mensen bereikt met verbeterde sanitaire voorzieningen

(doel 226.871)

36

sweepers getraind

In het legen en schoonmaken van sanitaire punten met winst voor hun eigen bedrijf

(doel 36)

65

ondernemers getraind

in marketing, business ontwikkeling en management voor hun sanitaire onderneming

(doel 69)

101

Hygiëne Sales Agents getraind

in het geven van voorlichting en het promoten en verkopen van sanitaire producten

(doel 103)

Het verhaal van Moni Sankar (48), gepassioneerd lobbyist

Moni (zie foto hierboven) zet al geruime tijd zijn schouders onder één van de ‘Village Development Comité’s’ (VDC) van het district Bagerhat. Een comité dat zich actief inzet voor bewustwording en inzet van de districtbewoners bij het werk in de water en sanitatiesector. Als toegewijde voorzitter stuurt hij een groep van 15 personen aan. Tevreden blikt hij met ons terug op het werk van de VDC in de afgelopen jaren. 

Moni vertelt uitgebreid over het werk van de VDC in de afgelopen periode: ‘Na de vorming van onze VDC hebben we veel geleerd over ontwikkelingen in de water– en sanitatiesector. We verzamelden informatie, luisterden naar de bevolking en leerden vanuit de ondersteuning die we kregen uit het ASWAS project. Zo konden we steeds beter onze focus bepalen. Ook hielden we ons bezig met het ontwikkelingsbudget vanuit de deelgemeente en de besteding daarvan. Doordat we lobbytechnieken leerden en meer kennis opdeden, kregen we het voor elkaar dat er meer geld beschikbaar kwam voor water en sanitatie.’

Dat dit hard nodig was ontdekte Modi en zijn comité-genoten al snel. ‘Er gaat veel mis in deze sector, dat zagen we met eigen ogen. We kwamen erachter dat de deelgemeenten eerder subsidie heeft gegeven aan huishoudens voor de installatie van toiletten van slechte kwaliteit. En doordat huishoudens onwetend waren over het belang van hygiëne en het beheer rond deze toiletten , leverde deze manier van subsidie weinig op. Heel zonde! We besloten daarom als VDC aan te sluiten bij vergaderingen van de deelgemeenten en uiteindelijk gingen we direct met hen in gesprek. Tijdens dit gesprek hadden we een flinke lijst met concrete punten klaarliggen waarop we graag verbetering wilden zien. Zo benadrukten we het belang van goede latrines voor huishoudens en het plaatsen van prullenbakken en voorzieningen voor het wassen van handen bij scholen.’

En dit had succes! ‘De voorzitter nam ons gelukkig serieus en behandelde onze verzoeken met voorrang. Hij suggereerde dat we samen met onze doelgroep huishoudens zouden selecteren die het hardst latrines nodig hadden en ging met het ASWaS project in gesprek over het gebruik van kwalitatief goede materialen. Uiteindelijk subsidieerden de deelgemeente een gelegenheid voor het handenwassen op een middelbare scholen 25 kwalitatief goede latrines. Daarnaast wordt er nu aan gewerkt dat alle scholen prullenbakken krijgen. Ik ben erg blij en dankbaar voor deze resultaten!’

Ondernemersplatform maakt ondernemers samen sterk 

De eerder opgerichte ondernemersnetwerken (Sanitation Business Associations / SBA’s) blijken een succesvol platform te zijn voor de ondernemers. Hun gezamenlijke onderhandelingspositie richting bedrijven en overheid wordt hierdoor versterkt.

Zo heeft het project 36 toeleverende bedrijven van hygiëneproducten (zeep, tandpasta, waskommen, etc) en bouwproducten (cement, wapening, pvc buizen, etc.) weten te koppelen aan de SBA’s. Ondernemers kunnen nu met elkaar in grote hoeveelheid producten en materialen tegen een gereduceerd tarief afnemen. Sommige toeleverende bedrijven geven ook trainingen over het gebruik van hun producten via de SBA’s. Daardoor krijgen de ondernemers meer product specifieke kennis en kunnen zijn beter diensten en producten aanbieden.

Impact van Covid-19 op het project

Op het moment grijpt covid-19 om zich heen in Bangladesh. Inmiddels zijn in alle 64 districten corona-gevallen gemeld.

Beide projectpartners (CSS en MAX) hebben hun werk aangepast aan de situatie. Zo is partner MAX een campagne gestart via mobiele telefoons. Veel gezinnen hebben geen tv en ontvangen geen goede informatie over het virus. Gemeenschapsleiders, mentors en lokale ondernemers worden geïnformeerd, zodat ze de juiste informatie in hun gemeenschap kunnen verstrekken. Tot nu toe zijn er 283,000 huishoudens indirect gecontacteerd met berichtgeving over COVID-19 preventie. Ook rijden er auto’s en riksja’s rond met luidsprekers. Mensen worden zo opgeroepen om handen te wassen en afstand te houden.

Verder zijn bij 1440 huishoudens in het projectgebied faciliteiten om handen te wassen geïnstalleerd. Daarbij worden publieke waterpompen gereinigd en gedesinfecteerd

© Woord en Daad | Privacy statementDisclaimer