Olga Lucia Marin Rojas (41) werkt als administratief directeur bij partnerorganisatie Conviventia in Colombia. Ze houdt zich in haar functie onder meer bezig met HRM-zaken. In de septembereditie van Werelddelen over werkgeverschap vertelt ze over haar werk: ‘Wij nemen mensen niet alleen aan om een taak uit te voeren, we zijn echt op zoek naar hun groei.’
Olga, hoe kwam jij bij Conviventia terecht?
Van jongs af aan hielp ik mijn moeder in de bedrijfjes die ze had. Ik herinner me vooral een winkel in het centrum van Bogotá, waar ik mijn moeder hielp met allerlei klusjes. Daar in de wijk hoorde ik voor het eerst van Conviventia. Ze stonden bekend onder de naam ‘God is Liefde’. Het voelt alsof God toen al de weg bereidde voor het mooie werk dat ik nu – al 14 jaar – mag doen, al heb ik voordat ik hier kwam werken ook andere banen gehad.
Wat houdt jouw werk bij Conviventia precies in?
Ik heb het geluk gehad professioneel en vakinhoudelijk te groeien bij Conviventia. Na diverse functies ben ik in 2015 gevraagd om leiding te geven aan de afdeling Human Resources. In 2020 werd ik administratief directeur. In mijn werk houd ik me vooral bezig met de aandachtsgebieden medewerkers, middelen en kwaliteit, en het verbeteren van de processen op deze terreinen.
Ben je je er dagelijks van bewust dat je bij een goededoelenorganisatie werkt?
Voor mij geeft dat element heel veel voldoening, omdat ik weet dat mijn werk bijdraagt aan een betere toekomst voor kinderen en jongeren. Mijn tijd, inspanning en kennis staan ten dienste van mensen die dat het meest nodig hebben. Dat is voor mij van onschatbare waarde.
Waarin is Conviventia onderscheidend als werkgever, denk jij?
In mijn beleving is het grote verschil dat wij mensen niet alleen in dienst nemen om een taak uit te voeren; we zijn ook op zoek naar hun professionele en hun geestelijke groei. In gesprekken met sollicitanten benoem ik dat ook: Conviventia is een organisatie die mensen ruimte geeft om de Heere te leren kennen en om onderlinge relaties te herstellen. Dat is wat ons zo bijzonder maakt.
Is er krapte op de arbeidsmarkt? Hoe gaat Conviventia daarmee om?
De ene functie is lastiger in te vullen dan de andere, het is dus afhankelijk van de functie. Het komt wel voor dat sollicitanten het proces afbreken omdat ze toch niet bij ons passen. Wij hechten er veel waarde aan dat we mensen vinden die onze missie ten volle onderschrijven. Daarnaast is het belangrijk dat zij hier in hun denken en leven ook mee overeenkomen.
Wat zijn de uitdagingen in je werk?
Ik vind het mooi om met mijn rol waarde toe te voegen aan de organisatie, op een manier die ons anders maakt dan andere goededoelenorganisaties en ervoor zorgt dat collega’s zich bij Conviventia thuis voelen.
Welke tip heb jij voor mensen die zelf op zoek zijn naar een (andere) baan?
Ga op zoek naar een baan die je oprecht leuk vindt en waar je gelukkig van wordt. En waar je kennis en ervaring echt iets toevoegt in de organisatie waar je gaat werken.
Dit is een artikel uit Werelddelen. Tekst: Marlies Moret-Verwoerd