fbpx

WASH Bangladesh

Een markt voor sanitaire producten

In Bangladesh

Toewerken naar een gezonde leefomgeving

Bangladesh is een van de armste landen in Zuidoost-Azië en kampt met grote uitdagingen, onder andere op het gebied van water en hygiëne. Veel mensen hebben geen toegang tot goed sanitair of schoon water en weten niet waarom goede hygiëne belangrijk is. Met name in plattelandsgebieden zijn de tekorten groot. Dit lijdt tot onnodig veel ziektes en een slechte kwaliteit van leven.

We werken daarom aan een markt voor sanitaire producten als toiletten, zeep, maandverband en watertanks. Ondernemers worden opgeleid om een bedrijf met sanitair te starten en producten op de markt te brengen. En door voorlichting worden mensen bewust gemaakt van het belang van goede hygiëne en schoon water. Zodat de economische omstandigheden van kwetsbare ondernemers verbeteren en huishoudens profiteren van een gezonde leefomgeving.

BANGLADESH IN HET KORT

Ruim 4.000.000

mensen hebben geen toegang tot schoon water

85.000.000

mensen hebben geen toegang tot werkend sanitair

Ruim 40.000.000

mensen leven onder de armoedegrens

Betere hygiëne voor 384.000 kansarmen

Het hoofddoel van dit project is het vergroten van de toegang tot sanitaire voorzieningen en het creëren van een betere hygiëne voor 384.000 rurale armen in Zuidwest-Bangladesh, door de verkoop van sanitaire producten en diensten door ten minste 350 versterkte bedrijfjes en ondernemers.

Hier zetten we ons van 2018 tot en met 2020 samen met onze parterorganisaties voor in. Dit doen we samen met de lokale overheid en twee Bengaalse parterorganisaties. Zodat er uiteindelijk een markt voor sanitair ontstaat die zelf doordraait.

Vraag en aanbod

De eerste groep waar dit project zich op richt zijn kleine ondernemers die sanitaire producten verkopen. Het gaat dan om sanitaire producten, maar ook om diensten zoals het legen en plaatsen van toiletten. Ondernemers krijgen handvatten om hun bedrijf te versterken en uit te breiden en de marketing en kwaliteit van hun producten te verbeteren. Zo verbetert het aanbod van sanitaire producten.

Daarnaast is dit project ook gericht op de vraag naar sanitaire producten. Mensen moeten ook bereid zijn te betalen voor bijvoorbeeld een toilet. Daarom is een tweede belangrijke component van dit project het geven van voorlichting en het creëren van bewustwording.

‘Er zijn in mijn gemeenschap teveel gezinnen zonder werkend toilet of zonder plek waar ze hun handen kunnen wassen. Ik wil hier met mijn sanitairwinkel verandering in brengen. Dat doe ik onder andere door mensen te vertellen waarom goed sanitair belangrijk is. De training die ik heb gehad helpt me hierbij.’

Sayra Begum (35)Sayra Begum (35)

Op mijn 18e nam ik de sanitairwinkel van mijn vader over. Er volgden vier jaar van worsteling om genoeg te verdienen. Mijn situatie veranderde toen ik een ondernemerschapstraining ging volgen. Ik leerde verbinding te zoeken met de dorpsbewoners en mijn producten af te stemmen op hun behoeften. Mijn winkel trekt nu veel meer klanten.

Zia Mollah (23)Zia Mollah (23)

Steunt u ondernemers en families in Bangladesh?

© Woord en Daad | Privacy statementDisclaimer

Woord en Daad maakt gebruik van cookies.

Door cookies te accepteren helpt u Woord en Daad bij het verbeteren van de website. Lees meer in ons privacybeleid.

Privacybeleid | Sluit deze melding
Privacy-instellingen