‘Juf Ramila vertelt ons verhalen en laat ons tekeningen maken!’

Opgepropt in een kleine taxi rijden we over de hobbelige, stoffige wegen in de buitenwijken van Kathmandu, Nepal. Het indrukwekkende berglandschap dat dit land typeert, is grotendeels verscholen onder de dikke smog die in de lucht hangt. Toch genieten we volop van de prachtige natuur, kleurrijke mensen en rijke cultuur om ons heen. Voor ons doemt een vrolijk, geelgekleurd gebouw op. Het is de Gambhir Secondary School, waar we Sandhya Magar zullen ontmoeten—samen met haar moeder en leerkrachten.

Het gebouw ligt dichtbij de rivier. De doordringende geur van deze vervuilde rivier dringt door tot op het grote schoolplein van de school. Maar eenmaal in het gebouw worden we warm ontvangen en lacht een goedverzorgd en vrolijk gedecoreerd gebouw ons toe. Waar tot een aantal jaar geleden de gangen en klaslokalen in de Nepalese scholen vaak kaal waren, zijn de muren in de gang naar het klaslokaal van Sandhya nu versierd met het Nepalese alfabet. Ook de traptreden zijn versierd met educatieve schilderingen. Een gezellige sfeer en inspirerende leeromgeving!

Een fijne plek
De 8-jarige Sandhya zit in groep 2. Verlegen, maar ook met trots vertelt ze ons dat ze onder andere het Nepalese alfabet heeft geleerd van juf Ramila. Ook kan ze het cijfer één al schrijven en leerde ze tekenen. Het is wel duidelijk dat ze gek is op haar juf. ‘Juf Ramila vertelt ons verhalen en laat ons tekeningen maken!’ School is een fijne plek voor Sandhya. In de pauze eet ze gezellig samen met haar klasgenoten haar lunch. Met elkaar spelen ze op het grote plein buiten.

Traditioneel onderwijs
Goed onderwijs is in Nepal allesbehalve vanzelfsprekend. Op veel scholen ontbreekt het aan voldoende lesmateriaal en goed opgeleide leerkrachten. Bovendien is het Nepalese onderwijssysteem al jarenlang sterk gericht op stilzitten, het uit het hoofd leren van feiten en het tonen van gehoorzaamheid. In de klas is er nauwelijks ruimte voor interactie tussen leerlingen en leerkrachten, en voorbeelden die kinderen helpen hun kennis toe te passen in het dagelijks leven zijn zeldzaam. Creativiteit en plezier in leren worden hierdoor vrijwel volledig onderdrukt. Juf Ramila herkent deze realiteit vanuit haar eigen lespraktijk: ‘We waren gewend om de leerlingen in de klas vooral kennis te laten opdreunen. We beseften niet dat deze manier van lesgeven niet effectief is.’ Haar woorden benadrukken het belang van verandering – een onderwijssysteem dat kinderen écht voorbereidt op de toekomst.

Omslag in het klaslokaal
Ramila volgde samen met een aantal van haar collega’s een training. Deze training heeft haar geholpen om met een andere blik naar het onderwijs en de kinderen in haar klas te kijken. ‘Ik begrijp veel meer van de psychologie van het kind en vanuit die kennis geef ik hen nu les.’ Haar veranderde visie op kinderen heeft ervoor gezorgd dat haar lessen er tegenwoordig heel anders uitzien. ‘We verdelen de leerlingen nu in kleinere groepen en laten ze ook plezier hebben.’ Ramila herinnert zich nog hoe ze zelf als kind een docent had die haar regelmatig sloeg. ‘Wanneer ik nu de kinderen in mijn klas zie, realiseer ik me dat ze de leeftijd hebben om plezier te maken en ondeugend te zijn.’ De leerkrachten van de Ghambir Secondary School ontwikkelden leuke materialen voor de kinderen om mee te leren en ze bieden hen ook spelletjes aan.

'We verdelen de leerlingen nu in kleinere groepen en laten ze ook plezier hebben.’
Juf Ramila

Ouderbetrokkenheid
Sinds de training organiseren de leerkrachten ook regelmatig ontmoetingen met de ouders van de leerlingen. Deze bijeenkomsten bieden de ouders gelegenheid om vragen te stellen en samen te werken met de school om het leerproces van hun kinderen te verbeteren. De moeder van Sandhya, Netra Kumari, is blij met de extra ondersteuning die ze ontvangt van de leerkrachten. ‘De leerkrachten leggen ons uit hoe we onze kinderen kunnen helpen met het huiswerk, zonder hen te veel mentale druk op te leggen.’ Met een trots gezicht vervolgt ze: ‘Ik merk dat het goed gaat met mijn dochter. De leerkrachten hebben me echt geleerd hoe ik haar op de juiste manier kan ondersteunen.’

Open deur
De training van de leerkrachten van Gambhir Secondary School heeft een zichtbaar en blijvend verschil gemaakt. Niet alleen voor de school en het docententeam, maar ook voor de ouders en de gemeenschap als geheel. Vooral voor Sandhya en haar klasgenoten. Juf Ramila vertelt: ‘Op onze school zitten kinderen die leven in moeilijke omstandigheden. Kinderen die thuis onvoldoende voedsel en kleding hebben. Ik wil er voor hen zijn.’ Goed onderwijs opent voor deze kinderen de deur naar een hoopvolle toekomst!

Sandhya in het klaslokaal

Steun goed onderwijs