Laatst reed ik door Lima, de hoofdstad van Peru, en moest even stil staan voor het stoplicht. Een aantal jonge Venezolanen liep door de rij auto’s om wat bij te verdienen met het wassen van de voorruiten. Een aantal zijn ook vader. Hun kinderen zitten in de middenberm. Ik zink wat weg in gedachten met een aantal vragen. Wat moeilijk om als vader het besluit te moeten nemen om uit je land weg te gaan, duizenden kilometers af te leggen om een nieuw bestaan op te bouwen voor je kinderen in een onbekend land. Zou ik dat kunnen? En is dit waardig werk? Zijn er mogelijkheden voor hen in de huidige economie en hoe zou dat het beste begeleid moeten worden? Want niet alleen in Lima lopen jongeren rond; in veel van de landen waar Woord en Daad werkt, heb ik jongeren gezien, in de kracht van hun leven, zoekend naar werk.
Waardig werk
Het zijn vragen waar we juist ook binnen ons Job Booster programma mee aan de slag gaan. Onze partnerorganisatie Conviventia in Colombia traint al heel wat jaren jongeren voor de arbeidsmarkt of brengt hen competenties en kennis bij om een eigen bedrijf te starten. Zo krijgen jongeren een kans om te zorgen voor henzelf en veelal ook voor hun families. Daarin wordt ‘een’ verschil gemaakt. Maar ‘het’ verschil wordt gemaakt wanneer identiteit, geloof en wereldvisie ook een rol krijgt in die interactie met jongeren. Conviventia ontwikkelde een soort lifeskills programma – Principium. Hoe je in je werk staat, hoe je bedrijfsvoering doet in je kleine bedrijf, zou juist gevoed moeten worden vanuit belangrijke principes, basis principes. Principes die gevormd worden vanuit onze identiteit en geloof. Als je werk en geloofs- of identiteitsprincipes elkaar laat voeden, dan komt het werk wat je doet, of het bedrijf dat je hebt in een andere dimensie te staan. Er wordt vanuit de principes waarde toegevoegd aan het werk. Werk krijgt extra waarde.
Als Job Booster team zijn we al een periode aan het reflecteren op deze thema’s, hoe we nog beter identiteit en werk naast elkaar kunnen laten bestaan. Dat doen we door na te denken hoe wij juist zelf ook geloof en werk integreren in onze dagelijkse werkzaamheden. Om vandaaruit samen met partnerorganisaties te kijken naar onze projecten en programma’s van Job Booster. We gaan in gesprek over de waarden en principes die de drijfveer zijn of mogen zijn in ons werk.
Identiteit in werk
In het traject van identiteit en werk hebben we gesproken over ontwikkelingssamenwerking en onze Christelijke missie. Wat vraagt dat van ons en wat zouden we daardoor ook mee moeten geven aan de jongeren die we begeleiden. Ook het thema ‘waardig werk’ hebben met elkaar besproken. Werk heeft waarde, is waardevol, als het betekenisvol is wat je doet en als je er voldoening uit kunt halen. Waarin de verantwoordelijkheid van de persoon wordt erkend en iemand zich kan ontwikkelen met zijn/haar talenten en competenties. En uiteindelijk heeft waardigheid van werk ook te maken met eerlijke arbeidsvoorwaarden. Deze thema’s en vraagstukken verrijken mijn werk, persoonlijk, maar ook in de interactie met partners, kijkend naar hoe we toekomstige werknemers en/of micro-ondernemers zodanig begeleiden dat zij ook waarde mogen vinden in hun werk.
Ik denk weer even terug aan die jongeren die ik in Lima zag. Op het eerste gezicht dacht ik niet gelijk aan waardig werk. Maar die jonge vaders zijn wel betekenisvol aan de slag om in elk geval iets te doen voor hun familie en daar heb ik veel waardering voor. Tegelijkertijd hebben deze jongeren vast veel meer talent en competenties waarmee gewerkt kan worden, zoals in zoveel landen waar Woord en Daad werkt. Er is dus nog veel te doen voor ons als team. Maar we hoeven dit gelukkig niet alleen te doen. Vanuit geloof weten we dat we dit mogen doen vanuit de kracht en mogelijkheden die Hij geeft. En dat is van onschatbare waarde!
Over de auteur
Sander Verduijn is projectleider van onderwijsprojecten in Latijns-Amerika. Dagelijks zet hij zich in om een bijdrage te leven aan kwalitatief goed onderwijs in die regio. Vanuit zijn expertise brengt hij verschillende (partner)organisaties en instituties samen om het verschil te maken voor veel docenten en kinderen binnen het onderwijssysteem.