Dit is een artikel uit Daadkracht (septembereditie 2020). In de rubriek ‘Ondernemen & ontwikkelen’ laten we een betrokken ondernemer of medewerker van een vermogensfonds aan het woord en leggen we hem of haar zowel een dilemma als een thema-gerelateerde stelling voor.
Wilfred Nederlof is eigenaar van Nederlof Mode, een herenmodezaak met vestigingen in Capelle aan den IJssel en Zoetermeer. De historie van het bedrijf gaat terug tot 1937; zelf is Wilfred als derde generatie al bijna 20 jaar betrokken en ook zijn ouders zijn nog bij het bedrijf betrokken.
Sinds ruim vijf jaar geeft Wilfred veel aandacht aan internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (imvo).
‘In 2016 ging ik als lid van de regio-ondernemersgroep Groot Rotterdam mee naar de Filipijnen,’ vertelt Wilfred. ‘Ik heb tijdens die reis zo veel geleerd van de Filipijnse mensen die ik er ontmoette. Ook toen ik weer thuis was, bleef dat me bezighouden. Wij hebben het hier zo goed, wat kan ik zelf doen om anderen daarin mee te laten delen?’
Wilfred vindt het belangrijk dat de kleding die hij verkoopt, een eerlijke herkomst heeft. ‘Wie maakt de kleding, zijn de arbeidsomstandigheden eerlijk, hoe hoog is de druk op de productie? Dat zijn dingen waar ik mijn merkspecialisten op bevraag.’
Ook milieutechnische aspecten staan bij Nederlof hoog in het vaandel. Een mooi voorbeeld vindt Wilfred de ‘green wedding’-lijn die hij verkoopt: deze trouwpakken zijn volledig biologisch afbreekbaar. Ook doet hij graag zaken met een groot Europees merk dat zichzelf fairtrade heeft ingericht. ‘Verder zijn we een volledig afvalloos bedrijf. Hoe imvo een plek krijgt in onze onderneming, gebruik ik overigens niet commercieel. Je zult het in onze marketing niet tegenkomen. Wel vertel ik er, als de gelegenheid zich voordoet, iets over aan klanten en ga ik soms het gesprek aan met mensen die ik in mijn werk ontmoet. Ik hoop op deze manier iets wakker te maken.’
Dilemma: Hebben bedrijven die onvoldoende hun best doen om ervoor te zorgen dat mens en milieu geen schade ondervinden van hun bedrijfsvoering, wel bestaansrecht?
Wilfred: ‘Op de korte termijn misschien wel, maar op de lange termijn niet. We moeten de realiteit onder ogen zien en beseffen dat we er met de huidige gemiddelde manier van werken niet gaan komen. We zijn het voor onszelf, maar vooral voor de generaties na ons, moreel verplicht invulling te geven aan bedrijfsvoering op onderwerpen als verantwoorde productie voor mens en milieu, afvalverwerking, herbestemmen van grondstoffen, enzovoort.’
Stelling: Het is voldoende om bedrijven vrijwillig te stimuleren internationaal maatschappelijk verantwoord te ondernemen; sancties opleggen is niet nodig.
‘Het is inmiddels bewezen dat, op vrijwillige basis, bepaalde (grote, internationale) bedrijven hun kop boven het maaiveld uitsteken op het vlak van imvo. Met name een aantal van de grote internationale ondernemingen nemen vervolgens meerdere bedrijven uit de keten mee in deze flow. Maar ook vanuit de laatste schakel van de keten, de consument, komt steeds meer bewustwording. Dat dwingt achterblijvende bedrijven uiteindelijk min of meer om op allerlei vlakken naar hun aandeel in het maatschappelijk verantwoord ondernemen te kijken. Vrijwillige stimulatie en bewustwording van binnenuit is veruit de mooiste vorm.’
Tekst: Marlies Moret-Verwoerd, hoofdredacteur
Bent u ondernemer en wilt u meer weten over ons werk? Neem een gratis abonnement.