‘Nee hè, niet weer…!’ De oppaskinderen van Jacco Hoepel (65) uit Gorinchem konden soms geen postzegel meer zien. Jacco zelf kan er echter geen genoeg van krijgen, net als Co van Houwelingen (77) uit Hardinxveld-Giessendam. Beiden verkopen ze al 25 jaar postzegels en zijn ze al 35 en 45 jaar vrijwilliger bij Woord en Daad. ‘Het is soms enorm druk, maar we hebben er nooit spijt van gehad.’
De Woord en Daad-postzegel is jarig! Weet u het nog? 10 jaar geleden verscheen er een artikel in Werelddelen over de nieuwe zegel met het logo van Woord en Daad. Maar de eerste verkoop van postzegels – toen nog ongebruikte guldenzegels – startte al in de jaren ’90.
Olifantjes
Het begon allemaal zo’n 45 jaar geleden. Co bezocht een voorlichtingsavond op de Gomarus Scholengemeenschap, waar wijlen meneer ’t Lam een presentatie hield. ‘Kan ik ook iets doen?’ wilde ze na afloop weten. Er bleken al meerdere dorpelingen vrijwilligerswerk te doen. ‘Dat bestond toen vooral uit voorlichting geven op basisscholen en in verzorgingshuizen. We namen dan ook spulletjes mee voor de verkoop,’ blikt Co terug. ‘Olifantjes, hand- en theedoeken, gehaakte kleedjes…’
Op een dag kwam Co Jacco tegen bij het schoolhek van de Ds. Koelmanschool. ‘Stond ik toen met m’n rug naar jou, dan hadden we dit allemaal niet gehad,’ grinnikt Jacco. Van het een kwam het ander. Samen zaten ze vele jaren in comité Gorinchem. Toen de postzegels in beeld kwamen stopten ze uiteindelijk met hun andere comité-activiteiten.
Postzegelhandel
‘De allereerste postzegels kwamen van een vrouw uit Zeeland die haar verzameling opruimde’, legt Jacco uit. ‘Via via kwamen we ook bij andere mensen in de postzegelhandel terecht. We kochten ongebruikte gegomde guldenpostzegels met korting in en verkochten deze door voor dezelfde prijs als op het postkantoor.’ Ook nu verkopen ze nog neutrale, ongestempelde zegels. Op dit moment kopen ze de postzegels nog steeds in en mogen ze zelf uitzoeken welke ze willen.
De postzegels kwamen met zakken vol binnen, soms met duizenden per keer. En dan begon het echte werk pas. Alle losse zegels werden per tien verpakt. ‘We deden tien verschillende soorten in een zakje,’ vertelt Jacco. Overdag was ze er geregeld mee bezig. Ook haar kinderen en Co hielpen mee. En als haar oppaskinderen er waren, greep ze tussen het koffiedrinken, voorlezen en spelen door ook af en toe naar de postzegels. Lachend: ‘Ze hebben er nog een trauma van.’
Eurocentzegels
Aanbod bleek er genoeg, maar de vraag kon nog wat uitbreiden. Ze stuurden een brief naar de comités met de vraag of de comitéleden wilden helpen bij de verkoop. Dat hielp, maar bracht ook nieuwe uitdagingen met zich mee. ‘Toen de postzegelwaarde omhoogging, kregen we de overgebleven zakjes van het jaar ervoor weer terug van de comités. Die zakjes vulden we met eurocentzegels aan tot het nieuwe bedrag,’ legt Jacco uit.
Op een gegeven moment hadden Jacco en Co maar liefst 54.000 euro winst op de rekening staan. ‘Dat is nu ongeveer 10 jaar geleden. Het was 2012, het einde van de guldenpostzegel en Woord en Daad bestond bijna 40 jaar. Jacco was op kantoor en vroeg Rina of we niet een speciale zegel met logo konden laten maken. Rina vond het een goed idee en ook toenmalig directeur Jan Lock was enthousiast. De postzegels kostten toen ook precies 54 cent. Er werd een flinke lading aangeschaft.’
Kindslavernij
Omdat de prijs jaarlijks stijgt, worden de postzegels met winst verkocht. Zo konden de vrijwilligers de afgelopen tientallen jaren al meerdere projecten steunen. ‘De winst loopt in de honderdduizenden euro’s’, rekent Co snel uit. Inmiddels gaat de opbrengst naar het bestrijden van kindslavernij op Haïti. Bij bestellingen van nieuwe klanten sturen ze ook een projectflyer mee.
‘Het mooiste aan de postzegelverkoop zijn de contacten,’ stelt Co en Jacco knikt instemmend. Soms kennen ze mensen alleen via de telefoon, maar hebben ze hen wel regelmatig een tijd aan de lijn. ‘Dat zijn vaak oudere mensen die eenzaam zijn en die wij een luisterend oor kunnen bieden. Dat is mooi.’ Ook samen hebben ze het goed. ‘We delen lief en leed met elkaar. Dat maakt dankbaar.’
‘Plaatjeszegels’
Na de komst van de Woord en Daad-postzegel kwamen de postzegels per velletje binnen, wat een stuk makkelijker was dan de losse zegels. Toch worden er ook nog steeds veel velletjes ‘plaatjespostzegels’ verkocht: postzegels van eerdere jaren die ze inkopen. En er is voor ieder wat wils: bruggen, bloemen, bezienswaardigheden… Vanaf een bestelling van 25 velletjes ontvangen klanten de Woord en Daad-zegels, daaronder de ‘plaatjeszegels’.
Jacco verstuurt de Woord en Daad-zegels en houdt de bestellingen per mail bij en de financiële administratie. Co houdt zich bezig met de ‘plaatjeszegels’. Elke dag gaan er wel meerdere pakketjes met de post. Zeker aan het einde van het jaar, richting kerst en oud en nieuw, is het topdrukte. ‘Maar we hebben er nooit spijt van gehad.’
Bedankt!
Graag willen Co en Jacco nog iets meegeven aan de lezers van Werelddelen. Co: ‘We zouden dit werk niet kunnen doen zonder alle mensen die postzegels bestellen. Particulieren, comités, bedrijven, kringloopwinkels, boekhandels: iedereen die hierbij betrokken is willen we hartelijk bedanken! Zonder jullie was de postzegelactie nooit zo’n groot succes geworden.’
Tip: de postzegels kunt u online bestellen en via iDeal betalen: www.woordendaad.nl/postzegels.