Op 18 mei 2021 vond in Guatemala een bijzonder moment plaats: de handleiding waarmee dit jaar 30.000 docenten worden getraind werd officieel overhandigd. Een mooie mijlpaal! Dankzij de docenttraining zullen tienduizenden kinderen in Guatemala beter onderwijs ontvangen. De training is een gezamenlijk project van Woord en Daad, Guatemala Prospera, AMG Guatemala en Universidad Mariano Galvez.
Zowel ouders als docenten zijn twee belangrijke sleutelfiguren in het onderwijs van kinderen. De realiteit in Guatemala is echter dat ouders niet altijd betrokken (kunnen) zijn bij het onderwijs van hun kind. Veel kinderen groeien op in gebroken gezinnen. Dagelijks hebben ze thuis of op straat te maken met geweld. Het overbrengen van belangrijke normen en waarden komt hierdoor veelal op de schouders van de docenten terecht. Juist daarom is het volgens Sander (projectleider vanuit Woord en Daad) enorm belangrijk dat de docenten goed getraind worden. ‘De docenten dragen een grote verantwoordelijkheid in de ontwikkeling van een kind, maar op dit moment hebben niet alle docenten de juiste opleiding en de juiste visie op onderwijs en leren. Dit tast de kwaliteit van het onderwijs enorm aan.’
Daarnaast zijn er docenten in Guatemala die een baan in het onderwijs als enige manier van inkomsten zien, wat effect heeft op hun motivatie. Sander: ‘Juist daarom willen we vanuit belangrijke onderwijsprincipes bouwen aan de intrinsieke motivatie van docenten. Alleen dan worden zij van binnenuit gedreven om onderwijs te geven dat kinderen voorbereidt om een betere, eerlijkere en duurzame toekomst op te bouwen.’
Bundeling van krachten
Sander Verduijn is als Woord en Daad-projectleider van het onderwijsprogramma in Guatemala nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de training. Hij ziet de samenwerking binnen het consortium als een unieke kans. ‘Binnen het consortium kunnen we onze krachten bundelen. We maken gebruik van de inzichten en kennis vanuit NGO’s, private actoren, de academische wereld en de overheid. Bij het ontwikkelen van de training hebben we de docent en de context waarin zij leven en lesgeven centraal gesteld.’
Onze droom? Goed onderwijs in de hele publieke sector!
Met de handleiding die dinsdag werd overhandigd kunnen 30.000 docenten het komende jaar aan de slag om hun leskwaliteit te verbeteren. In totaal duurt de training vier jaar, daarom wordt er momenteel hard gewerkt om de handleiding ook voor de komende jaren af te ronden. Onlangs kregen we mooi nieuws! Sander: ‘Het Ministerie van Onderwijs heeft de intentie uitgesproken dat volgend jaar ook een nieuwe groep van 30.000 docenten zal starten. Uiteindelijk is onze droom om de hele publieke sector te kunnen bedienen. Daarnaast willen we het trainingsprogramma ook binnen het private (christelijke) onderwijs inbrengen. De start is al gemaakt bij onze partnerorganisatie AMG Guatemala die dit jaar 177 docenten zal trainen.’