Delip Sarkar (52 jaar) is druk in gesprek. Hij geeft tekst en uitleg over sanitair aan potentiele klanten. Hij is de bedenker van een innovatieve oplossing die het aanleggen van sanitaire voorzieningen makkelijker maakt. De ondernemer uit Bangladesh werkte hard om zijn bedrijf op te bouwen en de afgelopen jaren zag hij zijn omzet fors stijgen. De vraag naar goede sanitaire voorzieningen is de afgelopen jaren flink gegroeid in het land. Delip vertelt hoe hij een succesvolle ondernemer werd.
Delip begon zijn carrière als assistent-metselaar. ‘Ik had een klein inkomen, omdat ik weinig werk had. In deze regio kunnen de meeste mensen zich geen huis van bakstenen veroorloven.’ Met het kleine inkomen kon hij nauwelijks voor zijn gezin zorgen. ‘Ik was ongelukkig en dacht er vaak aan om van beroep te veranderen zodat ik een beter inkomen heb.’
Zelfstandig ondernemer
In diezelfde periode komt er in de gemeenschap een omslag op gang om open sanitair en open riolering te stoppen. Ook vanuit de overheid werd dit gestimuleerd. ‘Ik werd lid van één van de comités die opgezet werden in ons dorp. Daar kreeg ik het idee om sanitaire voorzieningen te produceren.’ Delip begint een onderneming, maar dat blijkt een behoorlijke uitdaging. ‘De kwaliteit van mijn producten viel tegen.’
In 2017 werd Delip geselecteerd als één van de ondernemers in het ASWAS project. Binnen dit project werkt Woord en Daad samen met lokale partners aan verbetering van de sanitaire voorzieningen op het platteland van Bangladesh. Het project stimuleert ondernemers om sanitaire voorzieningen op de markt te brengen en zet zich in om de mensen bewust te maken van het belang van goede sanitatie en hygiëne.
Trainingen verbeteren prestaties
‘Ik volgde vier trainingen om de kwaliteit van mijn producten te verbeteren, mijn ondernemerschap aan te scherpen, de administratie op orde te houden en marketing in te zetten. Deze trainingen waren heel nuttig voor mijn bedrijf.’
Delip brengt de training in de praktijk. De kwaliteit van zijn producten stijgt en hij gaat de straat op om sanitaire voorzieningen te promoten. Ook wordt hij lid van een vakvereniging, Sanitation Business Association, waar hij wordt gekozen tot voorzitter. ‘Via de vakvereniging kunnen we sanitatie en hygiënemiddelen kopen van grotere leveranciers, waardoor we kosten besparen.’ Ook biedt de vereniging trainingen aan, bijvoorbeeld over marketing en kwaliteitsproducten, voor nieuwe leden.
Innovatie en stijgende omzet
De ambitieuze ondernemer kijkt verder dan het bestaande assortiment. Delip denkt na over innovaties. ‘Ik ontwierp een model dat makkelijker te hanteren en verplaatsbaar is. Ook levert dit een kostenbesparing op. Ik bracht het product op de markt en mijn klanten waardeerden deze oplossing.’
Toen Delip in 2017 in aanraking kwam met het project verdiende hij gemiddeld 1.000 taka (9,74 euro) per maand. Tegenwoordig noteert hij een omzet van meer dan 100.000 taka (974 euro) per maand. ‘Het duurt even en je moet hard werken voordat je omzet stijgt, maar ik ben blij dat ik de markt zie groeien en steeds meer mensen interesse hebben in goed sanitair.’