‘Ons team is blij dat we de studenten weer op school zien. Ze zijn gelukkig en toegewijd om hun opleiding voort te zetten.’ Yilber Rivera (31 jaar) is docent aan de opleiding Commercial Management aan de vakschool in Bogotá. Door de coronapandemie is het onderwijs sterk veranderd. Hij vertelt hoe er is geïnvesteerd in de digitale lesmethoden en hoe het onderwijs nu is vormgegeven.
‘Een computer met een goede camera is cruciaal om jongeren die ziek zijn of die om een andere reden niet naar school kunnen komen goed onderwijs te geven.’ Sinds de uitbraak van de coronapandemie investeerde partnerorganisatie Conviventia in het online aanbieden van onderwijs. Samen met Conviventia ondersteunt Woord en Daad jongeren in Colombia. We bieden de jongeren een vakopleiding en met de Job Booster-aanpak ondersteunen we jongeren die een eigen bedrijf willen starten.
Online lessen
Dankzij de investeringen in apparatuur konden de lessen online doorgaan en werden risico’s verkleind. ‘Het hielp ons ook om risico’s te verminderen voor kwetsbare jongeren. Gezondheid kon bijvoorbeeld een factor worden waardoor jongeren afhaken. Doordat deze jongeren online de lessen kunnen volgen, blijven ze betrokken. De flexibiliteit van online lessen heeft ook een positieve impact op de familie van de jongeren, die de laatste tijd veel voor hun kiezen kregen.’
Hybride onderwijs
Het onderwijs wordt voor veel opleidingen, waaronder de opleiding Commercial Management, hybride aangeboden. De jongeren krijgen een aantal dagen in de week les op de vakschool. De andere dagen zijn de lessen online.
Gezondheid van studenten
Loury Mijares (26 jaar) volgt de ICT-opleiding in Cartagena. Deze opleiding wordt ook hybride gegeven. ‘Ik ben dankbaar voor de hulp die geboden wordt. De vakschool is bezorgd over onze gezondheid en deelt bijvoorbeeld hygiënekits uit. Daar heb ik veel profijt van gehad, want ik had geen geld om zelf die materialen te kopen.’
‘De lessen worden hybride gegeven. Dat betekent dat we enkele dagen naar de vakschool gaan en de andere dagen online les krijgen. Met deze aanpak is de relatie met de docent cruciaal. Als we niet naar school kunnen, zijn zij toch online bereikbaar. De onlinelessen zijn verbeterd. Soms zijn er problemen met het beeld of geluid, maar dat gaat steeds beter.’
Online biedt kansen
Tegelijk bieden de online lessen ook mogelijkheden om jongeren in afgelegen gebieden te bereiken met een vakopleiding. Zij kunnen thuis de lessen volgen, zonder naar Bogotá of Cartagena te moeten reizen. Daarmee heeft de coronapandemie ook een ontwikkeling in gang gezet waarmee nog meer jongeren bereikt kunnen worden. Docent Yilber: ‘We kunnen mensen in afgelegen gebieden bereiken en hen kennis en vaardigheden bieden om hun kans op werk te vergroten.’