Woord en Daad werkt projectmatig. Dat betekent dat we al ons werk organiseren in projecten. Dit stelt ons in staat om efficiënt en flexibel te werken en snel in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen. Onderstaande afbeelding illustreert de projectmatige manier van werken.
De projecten (thematisch, regionaal, business development en intern) staan centraal en richten zich op de duurzame verandering van mensen in armoede. Als centraal tandwiel daarbinnen functioneert ‘Strategie en kennis’ om onderlinge samenhang en leren tussen en binnen de programma’s en projecten te faciliteren. Voor het realiseren van onze ambities werken we op verschillende manieren samen met externe partijen en experts. Deze externen hebben daarom een belangrijke plaats binnen onze projectmatige manier van werken.
Bij het werken aan onze missie zijn fondsen onmisbaar, zowel private als institutionele fondsen. Deze fondsen stellen ons in staat om te werken aan duurzame verandering van mensen in armoede, wereldwijd. De directeur-bestuurder (RvB) faciliteert het projectmatig werken en het optimaal functioneren van de projectteams en de (zelfsturende) ondersteunende teams. Concreet betekent dit dat de directeur-bestuurder per project een projectleider aanstelt. Vervolgens wordt er een projectopdracht opgesteld waarin de doelstelling en te behalen resultaten van het project worden beschreven. Ook geeft het projectplan inzicht in benodigde fondsen en uren van het projectteam en hoe het project vanuit fondsenwerving gedekt gaat worden. Iedere maand stemt de projectleider af met de directeur-bestuurder over het ‘wat’ van het project; het ‘hoe’ van het project kan door de projectleider zelf worden ingevuld binnen het kader van het goedgekeurde projectplan.
Aan het begin van het project wordt er startkapitaal toegekend. De projectleider is zelf verantwoordelijk voor de fondsenwerving en de samenstelling van het projectteam waarbij geput kan worden uit de expert pools of de flexibele schil (externen). HRM functioneert daarbij als marktmeester en adviseert de projectleider over de beschikbaarheid en inhoudelijke geschiktheid van projectteamleden. De projectleider zelf maakt afspraken met projectteamleden over hun rol binnen het project en de resultaten die worden verwacht.
In het linker blok (Resources) worden de verschillende (zelfsturende) teams genoemd die de projectteams ondersteunen.