Shoyeb Akon heeft al van jongs af een heldere droom: hij wil engineer worden. Zijn ouders stimuleren hem om zijn dromen na te jagen, maar het lage salaris van zijn vader helpt niet mee. ‘Hoewel ik het enigste kind ben, was het moeilijk om het schoolgeld te blijven betalen.’
Shoyeb groeit op in een arm gezin in een buitenwijk van Khulna. Zijn vader werkt als timmerman in een meubelzaak, maar het salaris is laag. ‘Mijn ouders moedigden me aan om mijn dromen na te jagen en ze doen hun best om mijn te ondersteunen.’ Elk jaar als Shoyeb overgaat naar de volgende groep, stijgen de kosten van het onderwijs. Aan het einde van de basisschool lijkt het onmogelijk om door te gaan naar de middelbare school. Valt de droom van Shoyeb in duigen?
Vakopleiding
‘Iemand vertelde ons over de vakschool en op zijn advies heb ik me ingeschreven voor de opleiding elektromonteur. Dat gaf me opnieuw hoop!’ In Bangladesh ondersteunt Woord en Daad samen met CSS jongeren met vakonderwijs. Na de vakopleiding kunnen de jongeren via de Job & Business Service (JBS) ondersteuning krijgen bij het vinden van een baan. Shoyeb is één van de studenten.
Na de vakopleiding wil Shoyeb doorstuderen en een diploma halen aan een overheidsschool. Met dat diploma is hij een stap dichter bij zijn droom. ‘Ik ben heel blij dat ik de kans kreeg om deze opleiding te volgen. De docenten zijn heel behulpzaam en het onderwijs wordt afgestemd op de leerlingen.’
Corona vertraagt opleiding
De tijd zit niet mee voor Shoyeb. Sinds het uitbreken van de coronapandemie ligt zijn onderwijs stil. ‘We hebben online lessen en we maken online opdrachten. Eerst kon ik de online lessen niet volgen, maar dankzij hulp kon mijn vader een smartphone voor mij kopen. Nu volg ik alle lessen.’
‘Hoewel de situatie frustrerend is, heb ik de hoop niet opgegeven. Ik weet dat de vakschool me steunt. Ik heb er vertrouwen in dat ik mijn opleiding kan afronden met goede cijfers. Ik bid dat de pandemie snel voorbij mag zijn en we ons oude leven weer kunnen oppakken.’