‘Het christelijk geloof werkt aanstekelijk. Veel studenten die niets meer met het geloof deden, kwamen tot inkeer en zijn nu actief betrokken bij hun kerk. Ook voor de gezinnen waar ze deel van uitmaken, betekende dat veelal een nieuw leven’. Aan het woord is Jun Pascual, directeur van vakschool ASHTEC op de Filippijnen. Hij legt graag uit waarom de christelijke identiteit van de opleiding het verschil maakt voor de studenten, hun gezinnen en hun (toekomstige) werkgevers.
Jun: ‘Christelijke waarden zijn fundamenteel in mijn leven en mijn werk bij ASHTEC. Het is mijn roeping om de missie ‘Ga en maak alle naties tot mijn discipelen…’ te vervullen. Ik wil daarnaast de armen onder mijn volk dienen op de manier zoals Jezus diende toen Hij op aarde was. Zo heeft het werk dat ik op aarde doe eeuwige waarde en heeft alles wat er om mij heen gebeurt een geestelijke dimensie. En ondanks de chaos en de problemen overal, weet ik ook dat het God niet uit de hand loopt.’
Het onderwijs in de Bijbel en christelijke waarden en normen staan al 25 jaar centraal in het Job Boosterprogramma van ASHTEC. Jun: ‘Het heeft duizenden studenten gevormd. ASHTEC-medewerkers leven het leven met God voor en ademen het uit. Ze mogen een voorbeeld zijn van een leven dat God van ons verlangt. Technische vaardigheden zijn makkelijk aan te leren, maar het succes van onze trainingen wordt gevormd door het geloof dat we belijden en het onderwijs in christelijke waarden en nomen. We leveren niet alleen hoogopgeleide technici en medewerkers af, maar ook werknemers met een hoge moraal die hard willen werken en eerlijk willen leven. En dat merken de bedrijven waar ze terechtkomen.’
Veel bedrijven zijn onder de indruk van de werkprestaties en de eerlijkheid van de ASHTEC- studenten. ‘Zij zien dat medewerkers die bij ons vandaan komen productief zijn en kwaliteit leveren. Sommige zakenpartners hebben zelfs hun eigen trainingsprogramma opgezet op de ASHTEC-campus, zoals EEI Corporation (een van de toonaangevendste bouwbedrijven op de Filippijnen met overzeese projecten in het Midden-Oosten), Brighton Industry (een bedrijf voor zwaar materieel) en het Philippine Legacy Nihongo Center (een taalschool voor werkgelegenheid in Japan)’, vervolgt de gedreven directeur.
Het christelijk onderwijs bij ASHTEC beslaat vier – ook door de overheid aanbevolen –deelgebieden: Maka-Dios (Liefde voor God), Maka-Tao (Dienstbaarheid aan anderen), Maka-kalikasan (Zorg voor het milieu) in Makabansa (Liefde voor het land). ASHTEC bouwde het programma verder uit met onderwijs over God, Jezus Christus, de Heilige Geest, de Kerk, het heil in Christus, het evangelie, enz.
’Het gaat niet alleen om het volgen van een curriculum’, benadrukt Jun. ‘Het gaat vooral om een verandering van hart en leven, die ook de familie en verdere omgeving van de student doortrekt. Andere opleidingen kopieerden het onderwijs van ASHTEC door bijvoorbeeld de Bijbel zichtbaar te maken in het schoolgebouw. Maar dat is niet genoeg.’
Meer verantwoording voor taken
Jun vertelt graag het verhaal van het weeshuis in de buurt waarvan de leiding één van de jongeren naar ASHTEC stuurde. ‘De leiding was zo onder de indruk van de verandering die er bij deze jongere kwam, dat hij het jaar daarna twaalf wezen naar onze opleiding stuurde. Na het afstuderen waren deze kinderen veranderd, lichamelijk en gedragsmatig. Ze namen meer verantwoording voor hun taken binnen en buiten het huis.’
Een ander verhaal gaat over bouwbedrijf EEI. ‘Na het inhuren van een aantal van onze afgestudeerde lassers in 2005, heeft EEI uiteindelijk een Memorandum of Agreement met ASHTEC getekend als leverancier van arbeid aan EEI voor zijn bouwproject ter plaatse. In 2006 besloot het bedrijf, nadat het de goede kwaliteit van onze afgestudeerden in het laswerk had gezien, om ASHTEC tot een van zijn 10 opleidingscentra in het hele land te maken. Toen het bedrijf zijn opleidingsactiviteiten moest uitbreiden vanwege de groeiende vraag naar werknemers bij projecten in het Midden-Oosten, bouwden ze bij ASHTEC de in ons land unieke multi-miljoen peso-simulatiefaciliteit. Daarmee simuleren ze de werk- en leefomstandigheden in het Midden-Oosten om stagiairs voor te bereiden op banen in de petrochemische industrie in Saoedi-Arabië. ASHTEC onderwees alle stagiairs van EEl morele waarden en normen voordat ze in het buitenland werden ingezet.’
ASHTEC wil haar onderwijsprogramma’s graag nog breder uitrollen en werkt samen met andere organisaties ‘Ook in trainingen voor mensen met een handicap, inheemse bevolkingsgroepen (stammen), bedrijfsmedewerkers van andere Ngo’s worden onze programma’s ingezet’, besluit Jun.
Job Booster: fatsoenlijk werk voor iedereen
Een fatsoenlijke baan voor iedereen! Dat is het doel waar we aan werken in het Job Booster programma. We willen graag alle jongeren bereiken die werkeloos zijn of werken onder slechte arbeidsomstandigheden. Dit komt voort uit onze overtuiging dat iedereen door God geschapen is en daarom van waarde is. Tegelijkertijd is dit ook uitdagend. Sommige jongeren hebben nauwelijks onderwijs gehad of hebben vanwege een handicap weinig kansen op de arbeidsmarkt. Voor hen willen we een stap extra gaan, bijvoorbeeld door aangepaste training te bieden of door het gesprek aan te gaan met een werkgever voor aangepaste arbeidsvoorwaarden.
Naast dat we heel concreet deze jongeren een kans bieden gaan we ook in gesprek met bedrijven, met de overheid en met opleiders. Zodat we de handen ineen kunnen slaan, om samen te werken aan betere wet- en regelgeving, juist ook voor jongeren met heel weinig kansen. Naast dat christelijke waarden een plaats hebben in trainingen, zoals beschreven in dit artikel, geven we zo ook in de keuzes die we maken handen en voeten aan ons christenzijn.