Dit is een artikel van CIP (11 november 2021).
Van welke spullen in je huis weet je precies waar ze vandaan komen, wie ze gemaakt heeft of welke impact het maakproces op het milieu had? Inderdaad, waarschijnlijk bijna nergens van. Woord en Daad-projectleider Bewustwording Janneke Witzier is het gezicht van de campagne ‘Binnenstebuiten’. Ze pleit ervoor dat we als consument bewuster leren omgaan met onze spullen.
“Voor de gemiddelde Nederlander zijn het zijn spullen waar hij de meeste verborgen impact mee heeft op de schepping”, zegt Witzier. De organisatie voor ontwikkelingssamenwerking liet zich inspireren door het boek ‘Verborgen impact’ van Babette Porcelijn. Daarin beschrijft Porcelijn op welke terreinen de mens de grootste invloed heeft op het milieu. Ze geeft in haar boek veel handvatten om effectief te verduurzamen.
“Al onze spullen zijn ergens en door iemand gemaakt,”, zegt Witzier. “Dat willen we benoemen in deze campagne en er mensen bewust van maken. De impact is vaak niet goed zichtbaar. Denk aan een koelkast met een ‘A-label’. Daarbij denken wij: dat is duurzaam, we maken een goede keus. Maar voor het maakproces is er geen label. Op de plekken waar die koelkast gemaakt wordt is de milieuwetgeving niet goed geregeld. Onder de radar hebben we het vaak niet door.”
Lees hier het het hele artikel.