Debprosad Sarkar (38) uit Bangladesh is docent een geeft les aan de kinderen in het sponsorprogramma. ‘Ik geef de vakken geschiedenis, Bengaals, wiskunde en wetenschap.’ Debprosad koos voor het onderwijs vanwege zijn warme hart voor kinderen.
Via allerlei trainingen heeft Debprosad goed leren lesgeven. ‘Ik heb bijvoorbeeld geleerd om een lesplan op te stellen en om een goede leeromgeving te creëren voor de kinderen. Er is sprake van een goede leeromgeving als er in de klas verlichting en ventilatie is. Daarnaast moeten de juiste lesboeken en leermiddelen aanwezig zijn. Dankzij een andere training weet ik nu hoe ik bepaalde leermiddelen effectief kan inzetten. Ik merk dat de kinderen hierdoor beter opletten tijdens de les. In de toekomst leer ik graag hoe ik goed gebruik kan maken van de moderne technologie.’
‘Waarom moeten we studeren?’
De docenten op de school hebben een goede band met elkaar en inspireren elkaar regelmatig. ‘We delen bijvoorbeeld hoe we onze verantwoordelijkheden kunnen nakomen. Eén opmerking van een leerling zal ik nooit vergeten. Hij vroeg: ‘Waarom moeten we studeren, wat schieten we ermee op?’ Ik vond dit een hele goede vraag. Vaak dwingen we kinderen om onderwijs te volgen, maar we vergeten om het doel van onderwijs uit te leggen. Deze vraag zal ik nooit vergeten, het was voor mij echt een leermoment.’
Onderwijs voor iedereen
Debprosad is ambitieus en kijkt vooruit. ‘In de toekomst wil ik me blijven inzetten voor de gezondheid en het onderwijs van kinderen. Het liefst wil ik daarom het sponsorprogramma in heel Bangladesh invoeren. Ik hoop dat er een dag komt waarop alle Bengaalse kinderen toegang hebben tot gezondheidszorg en onderwijs. Elk kind zal dan krijgen wat het werkelijk verdient!’
Onderwijs in Bangladesh
Christelijk onderwijs is de sleutel tot een hoopvolle toekomst, daarom bieden we samen met onze partnerorganisatie CSS zo’n 700 kinderen uit arme lokale gemeenschappen toegang tot christelijk onderwijs, maaltijden en medische zorg. De kinderen staan centraal, maar echte verandering in een land vindt pas plaats als ook de ouders en lokale leiders bij het onderwijs worden betrokken. Via bijeenkomsten en trainingen leren zij over het belang van onderwijs. Docenten worden getraind om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.