‘Dank u, u hebt mijn leven veranderd.’ ‘U heeft meer voor me gedaan dan wie ook.’ Het zijn twee reacties van studenten die Sandra Rocio Ramos Moreno ontving. ‘Deze uitspraken geven betekenis aan mijn werk,’ vertelt de docente aan de vakschool in Bogotá.
‘Als kind droomde ik er al van om docente te worden.’ Toch werd Sandra niet in één keer docente. Als 17-jarige schreef ze zich in bij de universiteit, maar haar ouders stonden niet toe dat ze als minderjarige ging studeren. Dat had ook te maken met de sociale context van de publieke universiteiten in de jaren ’90.
Impact
Sandra krijgt een beurs van een bedrijf voor een studie boekhouden. Ze werkt enkele jaren als boekhoudkundige, waarbij ze al snel trainingen gaat geven aan collega’s. Uiteindelijk wordt ze docente aan de vakschool van Conviventia. ‘Ik wilde graag werken voor een organisatie die impact heeft op levens. Toen ik solliciteerde bij Conviventia zag ik dat dit mijn ideale baan is: lesgeven en een bijdrage leveren aan de samenleving.’
Samen met deze lokale partner ondersteunt Woord en Daad jongeren met vakopleidingen en coaching in het vinden van werk. We ondersteunen startende ondernemers en begeleiden werklozen in hun zoektocht naar werk. Daarbij geven we sollicitatietrainingen zodat de jongeren zelfstandig een goed sollicitatiegesprek kunnen voeren.
‘Elke jongere uniek’
Sinds vorig jaar is er veel veranderd. De lessen worden online gegeven, maar voor veel cursisten is dat een uitdaging. Niet iedereen heeft een laptop, tablet of internetverbinding. Conviventia zette zich in om alternatieve studieruimtes, zoals in bibliotheken, bij bedrijven of in musea, te openen voor de cursisten.
‘Elke jongere is uniek. Iedereen heeft begeleiding, discipline en begrip nodig. Dit kan de enige kans zijn voor jongeren om te leren, hun enige kans om werk te vinden. We moeten leren om naar hun hart te luisteren, niet alleen naar hun woorden. Iedereen heeft een eigen leerritme, dat moeten we respecteren.’