De 29-jarige Gary Tracy Biswas uit Bangladesh staat al vijf jaar voor de klas. ‘Als de schooldag is afgelopen en de meeste kinderen naar huis gaan, zit mijn werkdag er nog niet op. Van 15.00 uur tot 17.00 uur begeleid ik 24 kinderen met hun huiswerk. Ik geef dus heel veel verschillende vakken!’
‘Lesgeven is geweldig!’
Gary is een enthousiaste docent en praat vol passie over zijn werk. ‘Lesgeven is geweldig! Toen ik nog studeerde hoorde ik op een dag de uitspraak: ‘teachers are the architect of a nation’. Ik besefte toen dat leraren een belangrijke rol spelen in het opbouwen van een waardig bestaan voor ieder kind. Dat is ook wat ik mijn leerlingen wil meegeven: als je hard werkt en je dromen najaagt, kun je straks een belangrijke rol spelen in de samenleving. Ik ben ervan overtuigd dat christelijk onderwijs een krachtig middel is om ons land verder te helpen.’
Kennis verwerven om vervolgens te delen
Niet alleen de leerlingen in Gary’s klas leren dagelijks. Gary: ‘Om een goede leraar te kunnen zijn, moet je je eigen kennis en vaardigheden ook blijven ontwikkelen. Voordat ik leraar was, heb ik gestudeerd voor accountant. De economische vakken vind ik daarom het makkelijkst om te geven, maar ik moet de kinderen ook kunnen begeleiden met de taalvakken. De inhoud van die vakken moet ik dus goed voorbereiden, zodat ik mijn kennis kan delen in de klas.’
Waardering
Toen de coronapandemie vorig jaar ook Bangladesh bereikte, werden de scholen een tijdje gesloten. In die periode ging Gary thuis langs bij de leerlingen om ze te helpen met hun schoolwerk. ‘Ik voelde me verantwoordelijk om naar de kinderen en hun ouders om te zien. De waardering die ik hiervoor terug kreeg, motiveerde mij enorm!’ De scholen gingen weer open, maar in april 2021 was het aantal besmettingen in Bangladesh hoger dan ooit. Gelukkig is er nu weer een dalende lijn te zien in het land. Thuis of voor de klas: Gary is voorlopig niet van plan om te stoppen met lesgeven!
Onderwijs in Bangladesh
Christelijk onderwijs is de sleutel tot een hoopvolle toekomst, daarom bieden we samen met onze partnerorganisatie CSS zo’n 700 kinderen uit arme lokale gemeenschappen toegang tot christelijk onderwijs, maaltijden en medische zorg. De kinderen staan centraal, maar echte verandering in een land vindt pas plaats als ook de ouders en lokale leiders bij het onderwijs worden betrokken. Via bijeenkomsten en trainingen leren zij over het belang van onderwijs. Docenten worden getraind om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.